Fredag

Fredagskvällens arbete började klockan sex. Jag har då precis ätit kvällsmaten som jag köpte på vägen till jobbet. Efter lite kaffe på maten var det dags att ta ut fordonslista och tågorder. Sen beställde jag en taxi och åkte ut till verkstaden en bit utanför Västerås.

Den här helgen är det provkörningar med ER1 i Gävle-trakten och mitt uppdrag var att bogsera ER1-an dit. Jag startade upp Rc6-loket som stod på bangården och växlade över till ER1-ans spår. Tillverkarens fordonsansvarige och jag hjälptes åt att lyfta på övergångskopplet på lokets dragkrok. Sedan kopplade vi ihop fordonen.

En ombordarkollega som har växlingsutbildning kom ut till verkstaden för att hjälpa till med bromsprovet och växlingen ut från verkstadsområdet.

Väl ute med hela ekipaget på spår 2 i Tillberga tackade jag ombordaren för hjälpen och så gjorde jag mig klar för avgång. Så fort som X12-an från Sala passerat vid fem i halv nio fick jag grönt och kunde rulla iväg.

Resan gick via Sala, Avesta-Krylbo, Storvik och Sandviken och maximala hastigheten är 100 km/h när man bogserar med det här övergångskopplet – alltså rena godstågstempot.

Till Gävle Central ankom jag vid tjugo över tio och jag fick stå på spår 5. Jag kontaktade kollegorna som skulle provköra under natten och kunde sedan gå till det närbelägna hotellet för att checka in.

Lördagen bestod endast i att ta sig hem med tåg efter att ha ätit en god hotellfrukost.

Nu är jag ledig två dagar och nästa arbetspass blir natten mellan tisdag och onsdag – i alla fall enligt planeringen.