Lördag

Den här helgen blev det jobb två nätter i rad, så efter att ha sovit några timmar var jag på jobbet igen vid halv fyra på eftermiddagen. Provkörningen i natt skulle ske utanför Alvesta och därför tyckte jag att det passade bra att jag åkte med i transporten av ER1-an ner dit.

Det var en av mina instruktörskollegor som skulle köra Rc6-loket med ER1-an i släptåg och vi tog ut erforderlig dokumentation innan vi satte oss i en taxi för att åka ut till verkstaden en bit utanför Västerås. Där startade kollegan upp loket och när testpersonalen från tillverkaren anlänt plockade vi ut övergångskopplet ur ER1-an och hängde på det på loket. När vi gjort bromsprovet klart på ER1-an körde vi iväg från bangården en bit för att vi skulle kunna koppla ihop med loket.

Efter lite strul vid ihopkopplingen som resulterade i att vi fick använda ett annat övergångskoppel var vi till slut klara att göra ett nytt bromsprov och sedan kunde vi ringa Fjärren för att få komma iväg.

När vi passerade Mjölby plockade vi upp en kollega som skulle vara min “biträdesförare” under nattens prov. Ett par timmar senare – vid kvart över elva – ankom vi spår 6 i Alvesta och där kopplade isär loket från ER1-an. Vi sa godnatt till instruktörskollegan som kört loket. Testpersonalen började förbereda ER1-an för testerna och jag och min kollega fick sitta och vänta. Man laddade in en ny programvara i fordonet som skulle användas under nattens tester, men ER1-an ville inte starta upp efteråt. En febril felsökning utfördes av testpersonalen medan jag och kollegan tog det lugnt.

Till slut – efter tre timmars arbete med programvaran – hoppade fordonet igång och kollegan och jag kunde göra bromsprov. Vid kvart över tre lämnade vi Alvesta och svängde in på banan mot Kalmar. Vi stannade i Gemla där testpersonalen kontaktade eldriften. Nattens tester var att se att fordonet uppför sig som det ska om det blir dålig spänning i kontaktledningen. Eldriften kopplade om lite så att det blev dålig matning och så kunde vi starta provkörningen.

Strax före Växjö tyckte fordonet att det var för dålig spänning i tråden ovanför och slog ur huvudbrytaren. Vi rullade in till plattform och teknikerna analyserade vad som hänt. Efter en halvtimme när de sett varför det hände och ändrat parametrarna i programvaran fortsatte vi provkörningen. Nu fungerade det bättre och i Lessebo stannade vi för att vända tillbaka.

Vi körde tillbaka till Gemla och höll så när på att köra på en älg längs vägen, men den klarade sig som tur var. I Gemla avslutade vi provet med dålig matning och körde sedan tillbaka till spår 5 i Alvesta. Vi hann alltså bara med ett provkörningsvarv istället för de planerade tre, men det ska bli fler provkörningar härnere framöver.

Kollegan och jag startade upp loket, hängde på övergångskopplet på det och flyttade över det till ER1-ans spår. Vid halvsjutiden anlände instruktörskollegan som sovit på hotell och när vi fick klart från testpersonalen kopplade vi ihop loket och ER1-an och gjorde bromsprov.

Vid halv åtta lämnade vi Alvesta för den här helgen och släppte av kollegan när vi passerade Mjölby. Vid kvart i två var vi tillbaka vid verkstaden och parkerade både ER1-an och loket enligt anvisning.

Drygt ett dygn efter att jag gick hemifrån kom jag hem igen.

Nu väntar en dags ledigt och på tisdag blir det lite kontorsarbete.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

arton − arton =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.