Onsdag

Dags för nattjobb igen med start vid halv nio på kvällen. Jag skulle vara ”biträdesförare” och min instruktörskollega var utsedd till förare. Vi sammanstrålade i Personallokalerna på Centralen i Västerås för att ta ut dokumentationen för nattens övningar. Det var två ER1-or som skulle luftas inatt så vi tog taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås tillsammans med en av förarkollegorna som skulle bemanna den andra ER1-an.

När vi kom fram startade vi upp ett Rc-lok som vi skulle använda. På grund av ett banarbete precis utanför Västerås Central skulle vi vara tvungna att bogsera ER1-orna till Enköping för att utgå därifrån med provkörningarna.

Klockan tio var det genomgång av nattens upplägg tillsammans med leverantörens testpersonal. Vi fick då reda på att det var problem med det fordon jag skulle ha, men att en tekniker höll på att åtgärda det hela. Vi gick sedan ut för att förbereda oss på att göra bromsprov. Vi kunde dock inte göra det förrän problemet var åtgärdat. Efter en stund kom leverantörens fordonsansvarige och meddelade att det inte skulle bli någon körning för oss. Problemet gick inte att lösa utan att montera loss utrustning och det skulle ta alldeles för lång tid.

Min kollega och jag hjälpte till med den andra ER1-an. När vi bogserat ner den till Västerås Central och gjort rundgång med loket lämnade vi över till kollegorna som fick fortsätta till Enköping. Vi gick sedan till Personallokalerna där jag avrapporterade natten enligt rutin. Jag bytte sedan om och gick hemåt. Klockan var då i det närmaste tre.