Äntligen fick jag vara med på ett nattjobb som gick som planerat. Som vanligt träffades jag och kollegan i våra Personallokaler på Centralen vid halv nio på kvällen. Vi tog ut dokumentationen som vi behövde inför natten och tog en kaffe och pratade lite med en annan kollega som precis slutat sitt pass.
Vi tog sedan taxi ut till verkstaden en bit utanför Västerås där ER1-orna håller till. Där höll teknikerna på att förbereda fordonet för nattens provkörning. När allt var klart kunde kollegan och jag göra ett bromsprov och strax efter midnatt började vi växla ut från verkstadsområdet.
Precis som förra veckan var jag ”biträdesförare” och kollegan fick vara provförare. Vi körde mot Västerås och när vi kom ut på Mälarbanan bytte vi ände.
Nattens tester var så kallad gångdynamik och det gjordes utan luftfjädring. En massa mätutrustning satt på boggierna för att samla in mätvärden och inne i fordonet övervakade två mättekniker att allt fungerade som det skulle.
Vi började köra i 80 km/h och ökade sedan i steg om 20 km/h när teknikerna sa till. Vi körde tre gånger fram och tillbaka till Grillby. Det fjärde och sista ”varvet” vände vi i Enköping och nu kunde vi köra 200 km/h utan luftfjädring!
Vi körde sedan tillbaka till verkstaden utanför Västerås och växlade in och parkerade. Då var klockan tio i fem på morgonen.
Vi fick sedan skjuts av leverantörens tekniker tillbaka till Centralen och där avrundade kollegan och jag passet med att avrapportera provkörningsnatten till Fordonsledning, Projektledning och provförarkollegor.
Sen återstod bara att byta om och gå hem och då var klockan strax före sju på morgonen.