Nytt nattjobb och den här natten var jag utsedd att bemanna ett Rc6-lok som är placerat på verkstaden en bit utanför Västerås. Loket ska användas ifall vi behöver bogsera och transportera ER1-an någonstans för att kunna utföra provkörningar.
När jag mött upp med nattens två provförarkollegor i Personallokalerna i Västerås och vi var klara med alla förberedelser begav vi oss i taxi ut till verkstaden. Där visade det sig att leverantören behövde två besättningar för nattens prov eftersom båda fordonen skulle utföra tester. Det hade dock inte gått att ordna med så kort varsel, så nu fanns testpersonal på plats till det andra fordonet men ingen provförare.
Någon bogsering skulle inte behövas i första taget så vi kom överens om att jag skulle köra det andra fordonet inne på verkstadsområdet så att de skulle kunna utföra sina tester som planerat. Så fort det första fordonet åkt iväg satte vi igång. Det var tester gällande Förarövervakning – alltså det så kallade ”Dödmansgreppet” – och Passagerarnödbroms.
Efter ett par timmar hade testerna utförts med gott resultat och vi kunde parkera fordonet.
Jag väntade kvar till det första fordonet återvände och sedan tog kollegorna och jag taxi tillbaka till Centralen i Västerås. När jag mailat iväg min provrapport bytte jag om och begav mig sedan hemåt när klockan närmade sig sju på fredagsmorgonen.