Fredag

Dags för ett reservpass som började klockan tio och det var precis över elva timmar – som är minimigränsen – från passet igår.

Redan en minut i tio ringde Operativa Personalledningen och ville att jag skulle åka pass med en X14 som skulle till Ludvika. Den stod och väntade på mig på spår 4b, så det var bara att kasta sig iväg ut. Jag hann inte ens med en kaffe innan.

Första tåget från Ludvika till Västerås i morse hade blivit inställt eftersom det stod en trasig Regina och blockerade vid Fagersta Norra. Nu hade man fått bort Reginan och då skulle fordonet som stod kvar i Ludvika multas ihop med den X14 som jag åkte pass med. På så sätt skulle fordonet komma ner till Västerås.

Framme i Ludvika gick jag bort till fordonet som stod på spår 8 och gjorde en säkerhetsklargöring. Sen växlade jag över till spår 2 och multade ihop fordonen. Allt gick bra och nu var det bara att vänta på avgång vid fem över halv ett.

Jag åkte pass tillbaka till Västerås och när föraren som kört stannade på spår 3 vid kvart över två gick jag till det bakre multade fordonet och kopplade isär. Sedan körde jag ut och parkerade det på spår 8 på bangården bredvid Centralen. Nu kunde jag gå upp till Personallokalerna för att äta min lunchlåda och efter det ta min första kopp kaffe för dagen.

Resterande tid av reservpasset var det lugnt och det blev fler koppar kaffe och prat med kollegor som hade rast. När klockan slog halv sex var arbetet över för den här veckan och jag gick för att byta om.

Nu har jag tre dagars ledighet som väntar. Jag har dock sagt att jag kan jobba extra på måndag om behov finns, men har inte hört något ännu. Just nu ser det alltså ut som om jag jobbar på tisdag nästa gång.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

10 − tre =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.