Onsdag

Vi började klockan halv nio i morse och efter lite “uppsnack” gick vi ut till den blå X12-an som stod på spår 6 på bangården bredvid Centralen. Där fick eleverna köra en dygnsklargöring medan jag och min instruktörskollega planerade nästa övning.

När klargöringen var färdig gjorde vi fordonet spänningslöst och så fick eleverna starta upp det igen och göra en ny klargöring. Dock hade vi då försvårat lite för dem genom att lägga fyra stycken fel som de skulle hitta. De hittade felen ganska snart men sen hade ett femte – oplanerat – fel uppenbarat sig. Det var en dörrdator som trilskades men efter ett tag lyckades vi få igång den igen så att allt fungerade som det skulle.

Vi fortsatte med hur passagerarnödbroms och nödfrånslag yttrar sig.

Efter lunch gick vi ett varv runt fordonet och repeterade vilken utrustning som sitter var. Det finns också säkringar som är av betydelse för att fordonet ska fungera. Speciellt två säkringar som fordonet självt har svårt att peka ut om någon av dem skulle vara trasig. Vi visade vilka indikeringar som man får i de fallen. Som avslutning gick vi igenom svaren på övningsfrågor och svarade på lite övriga frågor som eleverna hade eller som de var osäkra på.

Imorgon är det examen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

13 − tio =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.