Måndag

I morse var det start klockan fem och som jag brukar var jag på plats i tid så att jag hann äta lite medhavd frukost och ta ett par koppar kaffe innan det var dags att beställa taxi för att åka ut till depån. En kollega som också skulle dit åkte med.

Väl framme började jag dygnsklargöra min trevagnars X40 och strax före klockan sex när jag var klar kunde jag köra ner till spår 1a på Centralen för att låta resenärerna gå ombord.

Vid kvart över sex stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg som morgonens tredje avgång mot huvudstaden. Det var rimfrost både på rälsen och på kontaktledningen, så det var svårt att få upp farten eftersom det var halt och det blixtrade rejält från strömavtagaren.

Allt gick bra längs vägen och vi ankom spår 15 på Stockholm C vid kvart över sju. Jag blev avbytt och gick till Personallokalerna för att ha ungefär femtio minuters rast.

Vid tio över åtta var det dags att gå ner till spår 15 igen eftersom loktåget jag skulle ha var på ingång. När det stannat kom som vanligt en förare fram med ett lok som skulle kopplas till i bakänden av vagnarna. Jag tog på mig skyddsjacka, handskar och hörselkåpor och hoppade ner på spåret mellan loket och vagnen. När jag fått klart från föraren att loket var avkopplat i andra änden kopplade jag till och tillbaka uppe i förarhytten var det dags för bromsprovet.

Egentligen var det avgångstid vid kvart i nio, men det saknades ombordpersonal så Operativa Personalledningen lyckades få tag i en lokförare som fick åka som ombordare. Vi kom i väg från Stockholm ungefär tjugo minuter sent. Med åtta vagnar bakom ensamt lok väger tågsättet 465 ton och det var dessutom fortfarande halt på rälsen, så det tog lite tid att få upp hastigheten.

Efter uppehållen i Sundbyberg, Bålsta och Enköping rullade vi in till spår 3 på Västerås C vid fem över tio och förseningen var då fortfarande ungefär tjugo minuter. Medan resenärerna lämnade vagnarna kopplade jag loss loket och körde runt till andra änden. Där kopplade kollegan till loket och efter bromsprovet kunde vi köra iväg en bit och sedan backa ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen där vi parkerade.

Därmed var dagens insats över och det var dags att gå och byta om.