Onsdag

Dags för ett kvällspass med start vid halv fyra på eftermiddagen. Första uppdraget var att åka taxi ut till depån för att säkerhetsklargöra en tvåvagnars X40. När klockan närmade sig halv fem var jag klar och kunde köra ner till spår 2 på Centralen. Där bytte jag ände och sedan blev jag avbytt av föraren som efter tio minuter skulle köra till Arboga.

Jag gick tvärs över plattformen till spår 3 där en kollega precis ankommit från Stockholm med ett femvagnars loktåg. Vi hjälptes åt att göra rundgång med loket – jag kopplade av och på och kollegan fick köra runt loket. När vi var klara i andra änden tog jag över och gjorde sedan bromsprovet tillsammans med ombordaren.

Vid kvart över fem blev det avgång mot huvudstaden. Efter en problemfri resa och avverkade uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg rullade vi in till spår 13 på Stockholm C en timme senare. Jag blev avbytt direkt av en förare som skulle koppla loss loket och köra ut det till Hagalund. Nu blev det alltså ingen rundgång utan lokbyte som jag berättade om förra veckan. Ett annat lok kom till andra änden av vagnarna och föraren som kört loket kopplade till. Därefter tog jag över och så blev det bromsprov igen med ombordaren.

Kvart i sju gav ombordaren avgång och vi lämnade Stockholm. En knapp timme senare stod vi åter på spår 3 i Västerås och nu var det dags för rundgång igen. När allt var klart backade bort en bit för att sedan kunna köra ut till spår 7 på bangården bredvid Centralen där tågsättet skulle få stå över natten. Efter att ha låst loket gick jag till Personallokalerna för att ha drygt en timmes rast och då var det hög tid att äta matlådan.

Vid kvart i tio stod jag vid spår 1a då en X40 ankom. Jag bytte av föraren och hans elev som kört från Göteborg och snart var vi på väg till Stockholm igen. Efter knappt en timme stannade vi på spår 14 på Centralstationen i huvudstaden. Jag gick tvärs över plattformen till spår 13 där en Hagalundskollega med elev precis kommit ner med en X40 från Hagalund och multat ihop med en X40 som redan stod på spåret. Vi bytte tågsätt med varandra och jag gick till förarhytten som jag skulle köra från och förberedde mig.

Egentligen skulle vi ha avgått vid kvart över elva, men vi fick invänta resenärer från ett försenat tåg från Östersund. När ombordaren stängt dörrarna och vi körde iväg var vi 25 minuter sena. Strax efter halv ett ankom vi till spår 1a på Västerås C. När ombordaren och jag hjälpts åt att syna tågsättet återstod bara att köra ut till depån och parkera på anvisat spår. Sen blev det taxi tillbaka till Centralen.

Klockan hade passerat ett när jag bytt om och var på väg hemåt.

Nu blir det ingen mer tågkörning den här veckan och inte nästa vecka heller. Resten av torsdagen är jag ledig. På fredag har jag en så kallad ”Självstudiedag” då jag ska läsa på och göra övningsuppgifter inför utbildningen som jag ska på nästa vecka och i helgen är jag ledig.