Torsdag

I morse började vi vid tio över åtta och efter sedvanliga förberedelser gick vi ner till spår 5 strax före halv nio. En kollega var på väg in med en av de blå X12-orna från Sala och när den stannat tog eleven plats i förarsätet och jag fällde upp körlärarpallen.

Snart var vi på väg söderut. Av den lilla snön som kommit syntes inget spår längre. Det var många plusgrader och det kändes nästan varmt i luften. När vi närmade oss Linköping tittade till och med solen fram. Vi ankom spår 4 på Linköping C ett par minuter före tidtabell vid tio i elva. Eleven körde som vanligt jättebra och nu var det ju femte gången som vi var till Linköping under de här två veckorna, så det var välkända nejder som vi passerat. Det som var lite annorlunda idag var att vi körde i dagsljus.

När tågsättet var synat och klart körde vi bort till verkstaden och parkerade på anvisat spår. Därefter gick vi till Personallokalerna för att ha knappt två timmars rast.

Efter att vi ätit våra matlådor och klockan precis passerat halv ett var det dags att gå tillbaka till verkstaden och samma X12-a som vi körde ner hit. Vi gjorde en säkerhetsklargöring på fordonet och sedan var det bara att vänta på att det skulle bli vår tur att köra fram till spår 3 varifrån vi skulle avgå.

Vid fem över ett slog signalen om till grönt och vi kunde lämna Linköping. Som vanligt var det uppehåll i Norrköping, Katrineholm, Flen, Hälleforsnäs, Eskilstuna, Kvicksund, Kolbäck, Västerås och Ransta längs vägen. I Västerås dök en instruktör upp för att ha den periodiska uppföljningen av mig, men det var inte så lämpligt eftersom jag har elev så den får vänta till ett annat tillfälle.

Vid fem i fyra rullade vi in och stannade på spår 2 i Sala och där var det dags att byta ände och förbereda sig för avgång. En kvart därefter stängde eleven dörrarna och så avgick vi. Drygt tjugo minuter senare stod vi på spår 5 på Västerås C och lämnade över till föraren som skulle köra till Linköping.

Nu var det en knapp timmes rast innan nästa insats och därför gick vi upp till Personallokalerna för att fika.

Strax före halv sex hade vi gått ner till spår 1a där en grå X12-a ankom. Vi bytte av föraren för att han skulle kunna få en timmes rast medan vi körde fram och tillbaka till Sala. Inte heller nu uppstod några problem och vid halv sju var vi tillbaka i Västerås – nu på spår 4. Vi lämnade tillbaka X12-an till samme förare och därmed kunde vi ta kväller och bege oss hemåt.