Det var över ett halvår sedan jag hade passet som innebär ett varv runt Mälaren och Hjälmaren, men idag var det dags igen. Klockan kvart över ett var det start och eleven och jag tog ut tågorder samt fordonslistor. Sen var det dags att gå ner till spår 1a där en X40 var i antågande. När den stannat bytte vi av föraren och hans elev som kört från Göteborg.
Efter de sedvanliga uppehållen i Enköping, Bålsta och Sundbyberg rullade vi in till spår 7 på Stockholm C vid fem över halv tre. Vi lämnade över tågsättet till den väntande kollegan från Hagalund och gick sedan för att ta Pendeltåget ut till Ulriksdal. Jag stannade till och köpte med mig en sallad. Efter promenaden från Ulriksdal kom vi fram till Personallokalerna i Hagalund, där vi skulle ha vår rast.
Vi pratade med kollegor och åt våra matlådor. Plötsligt – när klockan närmade sig fem – var det hög tid att gå ut till spår 21 på bangården, där ett loktåg med fyra vagnar stod och väntade. Efter att ha kollat att allt var ok ringde vi Platskontrollen och så fick vi köra iväg ner till Centralen.
Vid kvart i sex hade alla resenärer tagit plats och vi kunde avgå från spår 12a. Efter uppehåll i Flemingsberg och Södertälje fick vi stanna vid en stoppsignal i Järna. Det var ett signalfel framför oss och tågkö. Det löste sig ganska bra ändå då vi fick byta spår och kunde på så sätt ta oss förbi signalfelet. Vi låg nu 10 minuter efter tidtabell. Sedan följde uppehåll i Gnesta, Flen, Katrineholm och Vingåker innan vi ankom till spår 4 i Hallsberg ett par minuter efter tidtabell vid kvart i åtta.
Egentligen skulle vi ha blivit avbytta nu men jag pratade tidigare med avbytande kollegan från Hagalund om att vi kunde ta hand om rundgången så att eleven fick träna lite extra. Vi kör ju tyvärr inte så mycket loktåg i Västerås så då gäller det att passa på när tillfälle bjuds. När rundgången var klar lämnade vi över och gick till Personallokalerna för att ta ungefär en timmes rast. Vi satt och pratade med en annan kollega från Hagalund som även jobbar på Driftstöd tills det vid tio över nio var dags att gå ut i kylan till spår 5b.
Dagens sista X40-regionaltåg från Göteborg rullade in och vi tog över. Efter att ha stannat i Kumla, Örebro Södra, Örebro Central, Arboga och Köping ankom vi till spår 2 på Västerås C enligt tidtabell vid halv elva. När ombordaren synat igenom tågsättet bytte vi ände och så kunde vi köra bort till depån och parkera på anvisat spår.
Det blev taxi tillbaka till Centralen och klockan var kvart över elva när vi slutade för dagen.
Intressant att läsa om din vardag som lokförare.
Jag har sökt in till lokförarutbildningen i Mjölby som börjar i april, så jag hoppas att vi blir kollegor framöver.
Hej Anders! Kul att höra att du läser min blogg! Och hoppas att allt går bra nu och att vi ses på spåren framöver!