Måndag

För fem år sedan – närmare bestämt fem år och sex dagar sedan – hade jag min första praktikdag under lokförarutbildningen. Idag var det min tur att ha elev – dessutom första eleven för mig. Arbetspasset började vid tio över fem på eftermiddagen och tillsammans tog vi ut tågorder och fordonslistor.

Min elev går lokförarutbildningen i Hallsberg men bor i Västerås och är nu ute på sin femte och sista praktikperiod som är fem veckor lång. Han kommer att åka med mig nu under två veckor.

Strax före halv sex gick vi ner till spår 5 där en kollega var på ingående med en X50 från Sala. Vi tog över och installerade oss i förarhytten. Det märktes direkt att det är i slutet av utbildningen för honom eftersom det nästan inte behövdes några instruktioner alls förrän vi var på väg.

Resan gick lugnt och utan problem och vid tio i åtta stannade vi på spår 3 på Linköping C och resenärerna kunde lämna tågsättet. När det var synat och klart körde vi bort till verkstaden och parkerade enligt anvisning. Därefter kunde vi gå till Personallokalerna för att ha drygt en halvtimmes rast och då åt jag min matlåda.

Vid kvart i nio var vi på väg tillbaka till järnvägsstationen där en X12-a ankom till spår 4. Vi bytte av föraren och gick till förarhytten i andra änden. När vi aktiverat hytten och utfört kontrollerna före färd ringde eleven till Fjärren och så kunde vi avgå som tjänstetåg när signalen slagit om till grönt.

Det blev en lugn resa även i den här riktningen. Mellan Eskilstuna och Kolbäck fick vi ett godståg framför oss som gjorde att vi tappade nästan allt försprång som vi hade mot vår tidtabell. Jo alla tåg har en tidtabell även om det är ett godståg eller ett tjänstetåg.

Vi ankom Västerås C vid tio över elva och kunde köra direkt ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen. Där gjorde vi en kort summering av dagens arbetspass och kunde därefter lämna tågsättet och gå mot stationshuset. Dagen var till ända och det återstod bara att ta sig hemåt.