Onsdag

Idag började jag vid halv fem på eftermiddagen. Efter de sedvanliga förberedelserna gick jag vid kvart i fem ner till spår 3 där en kollega var på ingående med en X40-mult från Stockholm. När den stannat gick jag in i det bakre fordonet och kopplade isär. Kollegan skulle köra bort det främre fordonet till depån och jag tog hand om det bakre fordonet.

Efter att ha installerat mig i förarhytten var det bara att sitta och lyssna på radio och vänta på att det skulle bli dags att åka iväg.

Klockan tio över fem stängde ombordaren dörrarna och så rullade vi iväg mot Stockholm. Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg och en lugn och helt problemfri resa stannade vi på spår 8 på Centralstationen ett par minuter över sex. Medan resenärerna lämnade vagnarna bytte jag ände och förberedde mig för återfärden. Sedan hann jag gå upp en kortis till Personallokalerna för att ta en kaffe innan det var dags att återvända ner till tågsättet.

Fem i sju blev det avgång och returresan till Västerås avlöpte helt enligt planen och utan konstigheter. Vi stannade på spår 3 vid tio i åtta och jag lämnade över till den väntande föraren som efter femtio minuter skulle köra till Stockholm igen.

Nu hade jag rast och det blev matlådemiddag i Personallokalerna.

Vid kvart i nio var en X14 från Ludvika på ingång som jag tog hand om när den stannat på spår 4b. Jag körde ut och parkerade den för natten på spår 8 på bangården bredvid Centralen. Sen gick jag tillbaka upp till Personallokalerna igen för att fortsätta min rast.

Strax efter halv tio stod jag i duggregnet vid spår 1a när en X40 rullade in. Jag bytte av kollegan som kört från Göteborg och tog plats i förarstolen. Tjugo i blev det avgång och för andra gången ikväll var siktet inställt på huvudstaden. Även den här resan gick bra. När vi stannat i Sundbyberg ringde Fjärren och meddelade att jag skulle multa ihop med en annan X40 på Stockholm C, men att den inte kommit ner ännu från Hagalund så det skulle bli lite extra växling för mig. Det var nyheter för mig eftersom jag inte hört något från Fordonsledningen om detta.

Vi ankom till spår 13 på Stockholm C och efter att ha bytt ände och då tågsättet var tomt på resenärer fick jag köra bort till furneringsplattformen på Norra Bantorget för att byta ände igen. Sen kunde jag köra tillbaka till Centralen men nu till spår 14 där en Hagalundskollega, som jag gick körlärarutbildningen tillsammans med, nu stod och väntade med den andra X40-n.

Jag multade ihop fordonen och låste det andra fordonet som skulle gå utan passagerare. Sen var det bara att gå till förarhytten som jag skulle köra från och installera mig samt utföra bromsprov och kontrollerna före körning.

Fem i halv tolv slog signalen om till ”kör” och ombordaren stängde dörrarna. Femtiofem minuter senare öppnade jag dörrarna när vi stannat på spår 1a på Västerås C. Då ombordaren synat igenom tågsättet kunde jag köra bort till depån och parkera på anvisat spår. Det blev taxi tillbaka till Centralen och där gick jag för att byta om. När klockan slog ett vandrade jag hemåt i regnet.