Måndag

Strax efter klockan fem i morse hade jag gjort mig i ordning och ätit min frukostpåse. Jag gick till Personallokalen för att skriva ut en färsk fordonslista och ta ytterligare en kaffe. Vid halv sex gick jag ut till spår 3 dit mitt loktåg bestående av lok plus sju vagnar skulle köras fram. Det var många tåg som skulle köras ut från uppställningsbangården den här morgonen så det tog lite längre tid än planerat men till slut kom det fram och jag kunde ta plats bakom spakarna.

Vid tio i sex lämnade vi Hallsberg och det var då 8 minuter senare än planerat. Mellan Örebro och Arboga började det regna och det blev halt. Det var svårt att få upp hastigheten efter uppehållen. Eftersom vi var sena fick vi vänta på ett mötande tåg i Valskog och efter det var förseningen uppe i en kvart.

Efter Bålsta avtog regnet i alla fall men det gick inte att minska förseningen på väg in mot Stockholm. Dryga kvarten sent ankom vi till spår 5 på Centralstationen vid tjugo över åtta. Medan resenärerna lämnade vagnarna kopplade växlingspersonalen loss loket så att jag kunde göra rundgång.

När det var tillkopplat i andra änden av vagnarna och efterföljande bromsprov avklarat körde jag ut till Hagalund. Där slapp jag åka genom toatömningen och hamnade på spår 27 på bangården. Det blev rundgång igen och när allt var klart gick jag bort till Personallokalerna för en halvtimmes rast.

Jag liftade sedan med ett loktåg ner till Centralen och där blev det ytterligare en timmes rast. Egentligen skulle jag ha tagit emot en X40 och sedan kört den till Västerås, men det var övningskörning under fordonsutbildning för nya förare och en instruktör med elever tog hand om detta. Jag fick alltså sätta mig i första klassavdelningen och åka pass till Västerås.

Vid tjugo över tolv steg jag av och gick för att byta om. Imorgon är jag ledig.