Den andra överliggningen den här helgen stod på tur när jag gick ner till Centralen vid halv tio på förmiddagen. Första uppdraget var att ta över en X50 från Linköping när den dök upp vid fem i halv elva. Jag körde ett varv på Sala så att Linköpingsföraren kunde få en timmes rast under tiden.
Strax efter halv tolv lämnade jag tillbaka Reginan till föraren och hade nu drygt en timmes rast.
Vid tjugo i ett beställde jag en taxi för att åka ut till depån. Där skulle jag klargöra tre stycken trevagnars X40-or. Det blir en total längd på 245 meter och vikten ligger på 684 ton. Det blir dessutom en redig sträcka som man tillryggalägger under klargöringen – väl över en kilometers promenad – eftersom man först ska gå runt tågsättet på utsidan och sedan invändigt både på över- och undervåningen.
Efter närmare en och en halv timme var jag klar.
Jag körde ner till spår 3 där resenärerna väntade. Den tredje och sista X40-an går alltid låst och utan resenärer eftersom det är en transport till Hagalund. Idag var det inte så många resenärer bokade på tåget så vi låste även den andra X40-an eftersom alla lätt skulle få plats i den första.
Tjugo i tre stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg mot huvudstaden. Knappt en timme senare rullade vi in på spår 5 på Centralstationen i Stockholm och jag lämnade över tågsättet till de båda förarna som skulle ta hand om det.
Jag gick och köpte en sallad som jag sedan åt under den drygt två timmar långa rasten.
Kvart i sex gick jag ner till spår 12 och hoppade in och satte mig i första klass i ett InterCity-loktåg för att åka med till Hallsberg. Kvart i åtta steg jag av och gick direkt till överliggningen där jag skulle sova. Efter lite medhavd kvällsfika och TV-tittande var det dags att släcka för att få lite sömn.