Måndag

Redan före klockan tre var det väckning i morse och en knapp timme senare gick jag hemifrån ner till Centralen. Precis innan jag skulle gå in frågade en man som satt på en bänk utanför om jag kunde hjälpa honom att köpa en biljett i automaten. Han skulle till Ö-vik och förstod inte hur han skulle göra. Han blev väldigt tacksam när han hade biljetterna i sin hand och jag hoppas att allt gick bra när han skulle byta buss i Enköping och sedan byta till tåg i Uppsala.

När jag bytt om och ätit lite frukost gick jag ut till spår 9 på bangården bredvid Centralen där 189 meter loktåg – sex vagnar samt ett Rc6-lok i vardera änden – stod och väntade. Jag började klargöra de bägge loken och fortsatte sedan med att bromsprova vagnarna. Ombordaren som idag hade en instruktör med sig började klargöra vagnarna.

Vid kvart i sex kunde vi köra ut från bangården och sätta kurs på Eskilstuna. Drygt en halvtimme senare stannade vi på spår 1 på Eskilstuna C och jag kunde lämna över till kollegan som skulle köra till Stockholm. Jag gick för att ta en kopp kaffe i Personallokalerna innan det var dags för nästa insats.

Tjugo i sju stod jag vid spår 3 då en X12-a från Linköping rullade in. Jag bytte av föraren och när avgångstiden var inne stängde jag dörrarna och så var vi på väg. Efter uppehåll i Kvicksund, Kolbäck, Västerås och Ransta stannade vi på spår 2 i Sala enligt tidtabell. Som vanligt bytte jag ände och förberedde avfärden. Vid tio över åtta lämnade vi Sala och drygt tjugo minuter senare lämnade jag över till den väntande kollegan efter att ha stannat på spår 5 på Västerås C.

Nu var det rast i trekvart innan det var dags att gå ner till spår 2 för andra varvet på Sala. En X50 stannade punktligt och jag tog plats i förarhytten. Inget konstigt inträffade under körningen och efter att ha bytt ände i Sala rullade vi in till spår 5 på Centralen i Västerås vid halv elva.

Jag blev avbytt och gick därefter direkt till omklädningsrummet för att byta om och gå hem.