Hemma från semestern

Sedan några dagar är jag hemma igen efter årets bilsemester som precis som förra gången (för två år sedan) gick till Tyskland och Österrike. Så här var den i år:

Fredag 25/8 – dag 1: Västerås – Köpenhamn

Jag åkte och hämtade Marie klockan sex på morgonen och sedan satte vi kurs söderut. I år blev det stopp för frukost på Rasta i Ödeshög och sedan fortsatte vi längs E4-an. Lunchen intogs som vanligt på IKEA i Helsingborg. Efter att ha passerat Öresundsbron svängde vi in mot Köpenhamns Centrum, som var dagens etappmål. Vi checkade in på Danhostel som ligger efter H C Andersens Boulevard. Resten av eftermiddagen och kvällen tillbringades ute på stan och middagen åt vi på en restaurang i Nyhavn.

Nyhavn

Lördag 26/8 – dag 2: Köpenhamn – Pritzwalk

Efter att ha ätit frukost checkade vi ut klockan tio och körde vidare söderut. För första gången tog vi i år färjan mellan Gedser och Rostock. Det är avgång varannan timme och överfarten tar 1 timme och 45 minuter. Vi passade på att äta buffé under resan. Vi fortsatte sedan till Pritzwalk där vårt hotell låg i utkanten av den lilla staden. Hotellet som var en ombyggd bondgård hade eget mikrobryggeri och i restaurangen fanns 30 (!) olika schnitzelrätter att välja på. Vi åt och drack gott av både schnitzel och hembryggt öl och satt länge ute på deras ”biergarten” innan det var dags att få lite sömn.

Biergarten på hotellet

Söndag 27/8 – dag 3: Pritzwalk – Bad Köstritz

Vi körde vanliga landsvägar under dagens etapp. Man ser ju så mycket mer då än om man skulle köra Autobahn. Vi åkte genom en mängd små städer och byar. Lunch åt vi i staden Zerbst/Anhalt och sedan åkte vi en kort färja över floden Elbe vid byn Aken. Vi anlände till dagens slutmål Bad Köstritz på eftermiddagen. Här bryggs Köstritzer Schwarzbier som vi tycker så mycket om. Det är en svart lageröl som är väldigt lättdrucken. Vi satt ute på en innergård (”biergarten”) och åt middag och tog sedan efterrätt på hotellets uteservering.

Färja

Måndag 28/8 – dag 4: Bad Köstritz – München

Vi lämnade hotellet och körde småvägar för att komma ut till Autobahn och på ett ställe missade jag att svänga som GPS-en ville. Den räknade snabbt om och visade att vi även kunde fortsätta rakt framåt. Plötsligt dyker en jättelik bro upp framför oss och vi stannar till för att ta lite foton. Efter lite googlande visar det sig vara världens största tegelstensbro (Göltzschtalbrücke). Hade jag inte missat att svänga hade vi aldrig fått se bron. Vi passade även på att ta en fika där.

På eftermiddagen kom vi fram till vårt hotell i München – Best Western Atrium – som ligger i stadsdelen Ludwigsvorstadt – ganska nära Centralstationen (Hauptbahnhof) och nära Altstadt (Gamla stan). För första gången i mitt liv fick jag köra in i en trång hiss med bilen och åka ner i källaren för att parkera i garaget. Efter att ha checkat in gick vi in till Gamla stan för att orientera oss lite. Vi åt middag på en av de stora anrika Biergartens – Hofbräuhaus am Platzl- som finns i München.

Göltzschtalbrücke
Hofbräuhaus am Platzl

Tisdag 29/8 – dag 5: München

Vi gick till Hauptbahnhof och köpte biljetter till tunnelbanan och åkte därefter till Bayern Münchens stadion Allianz Arena. Där besökte vi deras stora Fanshop och passade även på att äta lunch där. Vi fortsatte med tunnelbana till Olympiaparken där arenorna från OS 1972 ligger. Bredvid Olympiaparken ligger ett stort köpcentrum och där tillbringade vi resten av eftermiddagen. På kvällen promenerade vi till en annan av de stora anrika Biergartens – Augustinerkeller – där vi satt ute och åt.

Hauptbahnhof
Allianz Arena

Onsdag 30/8 – dag 6: München

Sista dagen i München var även den väldigt varm med temperaturer upp emot 30 grader. Vi gick till den stora parken Englischer Garten som ligger centralt i München och faktiskt är större än Central Park i New York. Där ligger Chinesischer Turm som förutom ett torn även huserar Münchens näst största permanenta Biergarten med 7.000 sittplatser. När vi var där mitt på dagen var det inte alls mycket folk men i alla fall intressant att se och god mat och god öl. Middagen åt vi på en restaurang i närheten av hotellet.

Torsdag 31/8 – dag 7: München – Neder (Stubaital)

Efter frukost och efter att ha lirkat in bilen i den trånga hissen lämnade vi München med sikte på Stubaital utanför Innsbruck. Färden gick via Garmisch-Partenkirchen och det var tidigt på eftermiddagen när vi rullade in i den vackra dalen. Vi fortsatte direkt längst in i dalen där kabinbanan går upp till glaciären på 2.900 meters höjd. Vi åkte upp och åt lite lunch i restaurangen och fortsatte sedan med en annan kabinbana upp till 3.170 meters höjd och sedan fortsatte jag till fots uppför trapporna för att till slut nå utsiktsplattformen ”Top of Tyrol” på 3.210 meters höjd. Väl tillbaka i bilen åkte vi sedan till ”vårt” Café Marlo i Neder och checkade in. Vi träffade det tyska paret Franz och Bärbel som vi lärde känna för två år sedan när vi var här. Middagen åt vi på restaurang Tirol i Neustift.

Top of Tyrol
Vår balkong

Fredag 1/9 – dag 8: Neder (Stubaital)

Tyvärr regnade det kraftigt idag så vi beslutade oss för att åka till köpcentrumen i Innsbruck som vi brukar besöka när vi är här. Det blev lite kläder inhandlade. Middagen åt vi på en ny restaurang i Neustift som heter ”Herr Klaus – Das Restaurant”. Biff och hamburgare fanns på menyn och det var verkligen gott.

Lördag 2/9 – dag 9: Neder (Stubaital)

Det regnade fortfarande lite på morgonen men väderprognosen sa att det skulle bli bättre framåt lunch så vi tog bilen till Fulpmes för att åka upp till Schlick2000 som vi gillar väldigt mycket. På 2.100 meters höjd snöade det lite grand men efter nån timme upphörde snöfallet. Det var dock inte så bra utsikt eftersom vi befann oss i moln och dimbankar däruppe. Jag passade på att gå upp till toppen av Kreuzjoch på 2.136 meters höjd. Middagen intogs på restaurang ”Zum Kirchenwirt” i Neustift.

Uppe i snön
Kreuzjoch 2.136 m

Söndag 3/9 – dag 10: Neder (Stubaital)

Idag följde vi med våra tyska vänner upp till en ”Alm” det vill säga en gård med djur som också har mat- och dryckesservering (och även övernattningsmöjlighet). Almen heter Herzebneralm och ligger i dalen Pinnistal ovanför Café Marlo. Det var invigningsfest eftersom nya ägare tagit över. Vi tog taxi upp till Almen och fick sedan vara med om en katolsk mässa som inkluderade nattvard och därefter välsignelse av Almen och dess nya ägare. Det var både intressant och trevligt att få vara med om detta. Vi tog sedan taxi tillbaka och åt middag med tyskarna på Pizzerian i Neder.

Utsikt från balkongen
Herzebneralm
Spelkväll på Café Marlo

Måndag 4/9 – dag 11: Neder (Stubaital)

Nu var vädret bättre och vi åkte åter till Schlick för att vandra. Efter att ha tagit något att dricka började vi vår vandring. Efter två timmar nådde vi Kaserstattalm på 1.900 meters höjd. Vi åt lunch och tog det lugnt ett tag och sedan fortsatte vi gå. Det blev jobbigt att gå i nerförsbacke hela tiden och det tog tid att gå ner till Neustift som var målet. Vi stannade och tog en fika på restaurangen Kartnall som vi passerade. När vi till slut kom ner till Neustift (som ligger på 970 meters höjd) tog jag bussen tillbaka till Fulpmes för att hämta bilen. Vi var väldigt möra i kropparna efter 5 timmars vandring och åt middag på Tirol i Neustift innan vi åkte till Café Marlo.

Vandring i Alperna
Vandring i fint väder
Kaserstattalm

Tisdag 5/9 – dag 12: Neder (Stubaital)

Sista dagen bjöd också på fint väder och vi åkte åter upp till Schlick. Marie var fortfarande helt slut i kroppen efter gårdagen, men jag beslutade mig för att vandra till Sennjochhütte på 2.225 meters höjd. Det tar kanske en timme att gå dit och där åt jag en lätt lunch innan jag vandrade tillbaka till Marie som väntade på restaurangen vid kabinbanan. Middagen åt vi på Zum Kirchenwirt i Neustift och därefter blev det avskedsafton med dryck och sällskapsspel tillsammans med värdparet och tyskarna på Café Marlo.

Rast vid Sennjochhütte
Vandring
Spelkväll på Café Marlo
Jag med Bärbel och Maria

Onsdag 6/9 – dag 13: Neder (Stubaital) – Cursdorf

Vi åkte från Neder vid tiotiden på förmiddagen efter att ha tagit farväl av Café Marlo för den här gången. Vi körde Autobahn nu men efter München och Ingolstadt fick vi rapporter om köbildning före Nürnberg så då svängde vi av och körde landsvägar istället för att slippa stå i kö. Vi kom till en mysig liten stad – Beilngries – och där åt vi lunch. Vi nådde dagens slutmål Cursdorf i Thüringen på eftermiddagen. Middagen åts på hotellets restaurang.

På hotellet i Cursdorf

Torsdag 7/9 – dag 14: Cursdorf

Dagens utflykt gick ungefär 7 mil bort till byn Mödlareuth som har en speciell historia eftersom den till hälften ligger i Bayern och till hälften i Thüringen. Efter andra världskriget kom Thüringen att tillhöra Östtyskland medan Bayern tillhörde Västtyskland. Det ställde till svårigheter för de cirka 50 invånarna i byn. Invånarna förbjöds till en början att passera gränsen och det kom upp taggtrådsstängsel. Det blev så illa att Östtyskland så sent som 1966 byggde en 700 meter lång mur genom byn för att folk inte skulle kunna passera gränsen. Byn kom därför att kallas ”Lilla Berlin” av de amerikanska styrkorna på västsidan. Idag finns ett (frilufts-)museum i byn som ska visa och påminna om hur det var innan Tyskland blev enat igen. En del av muren finns bevarad till eftervärlden. Det var mycket intressant och sevärt. När vi kom tillbaka till Cursdorf tog vi en promenad för att hämta ut pengar till morgondagens övningar. Det fanns dock ingen Bankomat i Cursdorf utan vi fick gå till grannbyn Oberweißbach. Det blev en riktigt långpromenad och vi fick åter gå både i brant nedförsbacke och sedan tillbaka i lika brant uppförsbacke eftersom det är så kuperat i området Thüringer Wald. Vi åt middag på hotellet igen.

Museum i Mödlareuth
Muren i Mödlareuth

Fredag 8/9 – dag 15: Cursdorf

Nu var det dags att åka lite tåg. I Cursdorf slutar Oberweißbacher Berg- och Schwarzatalbahn och därför gick vi från hotellet ner för backen till ”järnvägsstationen” (hållplatsen). Där steg vi på en elmotorvagn som i sakta mak tog oss till Lichtenhain. Där blev det byte till bergbana som tog oss ner till Obstfelderschmiede. Efter att ha köpt några souvenirer och fikat hoppade vi på en dieselmotorvagn som trafikerar dalen Schwarzatal. Vi åkte till ändstationen Rottenbach där vi gick för att äta lunch. På eftermiddagen åkte vi sedan till ändstationen i andra änden – Katzhütte. Där fanns dock inte mycket att se så vi åkte tillbaka med vändande tåg till Obstfelderschmiede och sedan blev det bergbana och elmotorvagn tillbaka till Cursdorf. Även denna kväll blev det middag på hotellet. Orsaken till att vi åt på hotellet alla kvällar var dels att det var väldigt god mat där, dels att det inte fanns så många alternativ i närområdet.

Elmotorvagn i Cursdorf
Bergbanan i Lichtenhain
Dieselmotorvagn i Rottenbach

Lördag 9/9 – dag 16. Cursdorf – Reinfeld

Vi styrde norrut på Autobahn efter att ha checkat ut från hotellet. Även idag var det köbildning på flera ställen längs Autobahn så vi svängde av och körde landsvägar för att undvika att behöva stå i kö. Lunchen åt vi i staden Rosdorf i närheten av Göttingen. Vid sextiden anlände vi till Gästehaus Freyer i Reinfeld utanför Lübeck. Vi åt middag nere i Reinfeld och återvände därefter till vår balkong på hotellet för att avsluta dagen med en öl och en schnaps.

Söndag 10/9 – dag 17: Reinfeld – Burg auf Fehmarn

Efter att ha checkat ut åkte vi in till Lübeck. Det var söndag och därmed inga butiker öppna så vi tog en entimmes sightseeingrundtur med båt. Efter att ha gått runt och tittat lite inne i gamla stan samt ätit lunch och glass tog vi bilen en timme norrut till den lilla staden Burg auf Fehmarn. Vi kom dit strax före fyra och till vår förvåning var nästan alla butiker öppna trots att det var söndag. Efter att ha checkat in på hotellet hann vi ut för att kolla lite. Vi åt middag på en grekisk restaurang bredvid hotellet och avslutade sista kvällen på semesterresan i hotellets bar innan det var dags att sova.

Måndag 11/9 – dag 18: Burg auf Fehmarn – Västerås

Vi checkade ut och åkte sedan till Calle’s för att handla. När allt var inpackat i bilen körde vi till Puttgarten för att ta färjan, fortsatte sedan genom Danmark och över Öresundsbron till Malmö. Efter lunch på IKEA körde vi hemåt. Vi hörde på radion att en lastbil lastad med toalettstolar vält på E4-an vid Huskvarna och att det var långa köer, så vi beslutade oss för att köra väster om Vättern istället. Det blev middag i Karlsborg och sedan körde vi in i Västerås vid tiotiden på kvällen. Efter att ha lastat ur bilen konstaterade jag att det blivit 421,5 mil bakom ratten under semestern.

Men det har varit en riktigt bra och skön semester!