Årets bilsemester

Då var årets huvudsemester avklarad och jag tänkte även i år berätta lite om den

Onsdag 19/8 – dag 1: Västerås – Reinfeld

I år lyckades vi komma i väg hemifrån redan vid sextiden på morgonen efter att ha packat in det sista i bilen. Första stoppet blev som vanligt Brahehus mellan Ödeshög och Gränna och sedan blev det lunch på IKEA i Helsingborg. Vi fortsatte ner förbi Malmö och över Öresundsbron. Eftermiddagstrafiken hade inte riktigt kommit igång när vi passerade vägarbetet söder om Köpenhamn så vi klarade oss från att stå i kö. När vi körde av färjan i Puttgarten i Tyskland började det kännas som semester på riktigt och snart var vi framme på Hotel Freyer i Reinfeld utanför Lübeck där vi brukar övernatta första natten. Middagen intogs på den jugoslaviska restaurangen Donau som har riktigt god mat. Tillbaka på hotellet satte vi oss ute på balkongen och njöt och kände att semestern verkligen var här.

Reinfeld

Torsdag 20/8 – dag 2: Reinfeld – Tautenhain

Efter att ha ätit frukost checkade vi ut och åkte vidare. Jag måste erkänna att det inte är lika roligt att köra på Autobahn nu som jag har tyckt tidigare. Vet inte exakt vad det beror på – det skulle kunna ha något att göra med mitt arbete som lokförare, där jag får köra tåg i 200 km/h, men då är jag ju också ensam på spåret. Det kan man knappast säga att man är på Autobahn! Det har blivit otroligt mycket mer trafik bara på de senaste åren i alla fall på de stora huvudmotorvägarna. Det är sällan man kan köra i några högre hastigheter utan att ständigt behöva göra kraftiga inbromsningar på grund av annan trafik. Med anledning av detta kollade jag ut en annan väg till dagens etappmål och det blev då en blandning av vanliga landsvägar och motorvägar – både stora och lite mindre sådana. Vi svängde av utanför Hamburg och åkte mot Lüneburg och fortsatte sedan sydost på vanlig landsväg mot Magdeburg. Vi stannade till i den lilla staden Salzwedel, som visade sig vara en för mig okänd Hansastad. Efter Magdeburg blev det Autobahn och vid Leipzig kom vi ut på den stora nord-sydgående motorvägen som går mellan Berlin och München. Mellan städerna Jena och Gera ligger det lilla samhället Tautenhain där vi hade bokat rum för natten på ett hotell. Vi åt en väldigt god middag bestående av en traditionell thüringsk rätt och till det en otroligt god Schwarzbier på hotellets restaurang på kvällen.

Torg i Salzwedel
Hotell zur Kanone i Tautenhain
Restaurang
Schwarzbier

Fredag 21/8 – dag 3: Tautenhain – Salzburg

Även den här dagen blev det en blandning av motorväg och landsväg. Lunchen intogs på en restaurang som hade uteservering på bakgården i den lilla staden Pilsting i Bayern och på eftermiddagen kom vi sedan fram till vårt Ibis-hotell i österrikiska Salzburg, där vi ska tillbringa tre nätter. När vi checkat in och hotellpersonalen fått igång vår luftkonditioneringsanläggning som var helt död till att börja med, tog vi bussen från hållplatsen alldeles utanför hotellingången och åkte ner till Gamla Stan. Vi orienterade oss lite till att börja med och gick sedan direkt till turistinformationen på Mozartplatsen för att inhandla två stycken tvådagars Salzburgkort, som ger fri entré på många av stadens attraktioner – både museer och annat sevärt. Dessutom givetvis fria resor med kollektivtrafiken. Middagen åt vi i Gamla Stan på en restaurang som hade uteservering i en gränd.

Mozartstaty
Salzburg
Biergarten i Salzburg

Lördag 22/8 – dag 4: Salzburg

Efter en stadig frukost tog vi bussen ner till stan, där vi direkt gick och löste ut biljetterna för en båtfärd på floden Salzach. Vi fick åka en bit uppströms och de berättade om olika byggnader vi passerade. Som en riktigt kul avslutning på turen fick vi dansa vals – eller mer riktigt – båten dansade vals med oss ombord och när vi gjort några riktigt ordentliga piruetter på floden körde vi in till kajen igen under tonerna av poplåten ”Rock me Amadeus” med Falco. Jo just ja – båten hette ju Amadeus. Efter båtturen gick vi bort och tog hissen upp till Moderna Museet som ligger högt upp på en avsats där man har fin utsikt. Vi satte oss på restaurangen för lite förfriskningar. Sen tog vi hissen ner igen och gick genom Gamla Stan bort till bergbanan som går upp till fästningen Hohensalzburg, där vi gick runt och kollade på utsikten och fotade lite. När vi åkt ner igen var det dags för lunch. På kvällen åt vi en god middag på en restaurang på andra sidan floden. Efter maten gick vi till ett torg i Gamla Stan, där det fanns en gigantisk storbildsskärm och där man varje kväll klockan 20 visade en operaföreställning. ”Läktaren” bestod av bänkar och stolar och var precis knökfull med åskådare, så det var en populär tillställning. Vi stod längst bak och tittade lite i början men sen gick vi och tog bussen hem till hotellet.

Middag
Opera på torg

Söndag 23/8 – dag 5: Salzburg

Vi tog bussen till Stiegl-bryggeriet i utkanten av Salzburg, där vi gick runt i museet och tittade på hur öl tillverkades förr i tiden och på ölets historia. Efter en timmes rundvandring var det skönt att sätta sig på innergården där det fanns en restaurang. Givetvis fick man smaka på tre olika ölsorter och vi passade även på att äta lunch innan vi drog oss tillbaka till hotellet för att ta det lugnt ett tag. På kvällen åt vi middag inne i centrum.

Jag vid ölbryggeriet Stiegl
Ölprovning på bryggeriet

Måndag 24/8 – dag 6: Salzburg – Rimsting (Chiemsee)

Så var det dags att lämna Salzburg och åka den korta biten (ungefär 7 mil) till Chiemsee, som var vårt nästa mål. Chiemsee är Tysklands tredje största insjö och här skulle vi tillbringa två nätter. Vi började med att besöka turistbyrån i Prien, där vi köpte ett häfte med biljetter till olika aktiviteter runt Chiemsee. Åt lunch på en uteservering och åkte sedan ner till hamnområdet för att tillbringa eftermiddagen där. Bland annat tittade vi på en rundgång med ånglok på den lilla smalspåriga museibanan. Sen åkte vi till vårt hotell som låg i Rimsting några kilometer utanför Prien. Vi fick ett riktigt kanonrum, nästan som en svit, med balkong där vi kunde sitta och njuta av utsikten mot sjön. Middagen åt vi på hotellets restaurang, där vi givetvis satt ute.

Smalspårig museijärnväg i Prien
Rundgång med ånglok
Hotell beim Has'n i Rimsting
Hotell beim Has’n i Rimsting

Tisdag 25/8 – dag 7: Prien (Chiemsee)

Efter frukost tog vi bilen till hamnen i Prien igen för att åka en rundtur med båt på Chiemsee. Det hade regnat under natten och hade inte riktigt slutat ännu, men enligt väderprognosen skulle eftermiddagen bli fin och så blev det också. Vi åkte ut till den största ön, Herreninsel, där vi steg i land och gick upp till det kungliga slottet Herrenchiemsee, som var tänkt att bli en fullskalig kopia av slottet i Versailles och lät byggas av kung Ludvig II av Bayern på 1880-talet. När vi var nöjda fortsatte vi med båt till grannön Fraueninsel, där vi satte oss på en restaurang och åt lunch. Turen gick sedan vidare till Gstadt på fastlandet, där vi gick en kort promenad och tog lite förfriskningar innan det var dags att gå ombord för att återvända till Prien igen. Även denna kväll åt vi middag på hotellets restaurang.

Slottet Herrenchiemsee
Slottets trädgård
Middag på hotellet

Onsdag 26/8 – dag 8: Rimsting (Chiemsee) – Neder (Stubaital)

Vi checkade ut från hotellet och åkte till den närbelägna staden Aschau im Chiemgau och berget Kampenwand för årets första vandring. Det var väldigt mycket folk så vi fick stå i kö i över 40 minuter i gassande sol innan vi kunde sätta oss i kabinbanan och åka upp. Vi gick en Panoramaväg på ungefär en halvtimme till en restaurang där vi åt lunch. Jag gick sedan upp till en utsiktsplats och fotade lite innan vi gick tillbaka till kabinbanan för att åka ner till bilen. Vi åkte sedan drygt 14 mil till semesterns huvudmål – ”vårt” hotell Café Marlo i byn Neder i Stubaital utanför Innsbruck, där vi har varit så många gånger tidigare. Vi känner oss verkligen som hemma när vi kommer dit och vi blir aldrig trötta på utsikten över dalen från vår balkong. Middagen åt vi på Grillstube längst upp på huvudgatan i Neustift.

Vandring i Tyskland
Tyska alper
"Vårt" Café Marlo
”Vårt” Café Marlo

Torsdag 27/8 – dag 9: Neder (Stubaital)

Efter att som vanligt på Café Marlo ha sovit underbart skönt åt vi frukost och gjorde oss sedan i ordning för dagens vandring. Vi tog bilen till Fulpmes och kabinbanan Schlick2000, som är vår favorittopp och vi alltid besöker. Väl däruppe tog vi det lugnt ett tag och njöt av utsikten innan vi började vandra en panoramaväg. Solen gassade och det var riktigt varmt trots att vi var på över 2100 meters höjd. Vi har aldrig tidigare haft så här varmt när vi har varit här i Stubaital. Lunchen intogs på Sennjochhütte och sedan vandrade vi tillbaka till kabinbanan. När vi kom ner till bilen var det över 30 grader i skuggan. Vi åt middag på restaurang Tyrol inne i Neustift.

Vandring på Schlick2000
Vi på panoramavandring
Jag på vandring

Fredag 28/8 – dag 10: Neder (Stubaital)

Idag blev det en vilodag med avseende på vandring, så vi tog bilen in till de två köpcentren utanför Innsbruck – Völs och DEZ. Det var en tryckande värme utomhus – även idag över 30 grader – så det var skönt inne i affärerna och köpcentren där det var luftkonditionering. Senare på kvällen när det var dags för middag gick vi nerför backen till pizzerian i Neder och avslutade sedan den somriga kvällen utanför Café Marlo och tog dryck och efterrätt.

Lördag 29/8 – dag 11: Neder (Stubaital)

Hotellägaren Lorenz och ett tyskt par vi lärde känna på Café Marlo tipsade oss om en nyhet för året i Stubaital – WildeWasserWeg, en vandringsväg där man går längs en flod med smältvatten från glaciären. Man kommer sedan fram till Grawa vattenfall som är 85 meter brett och östra Alpernas största vattenfall. Fallhöjden är 180 meter. Där har man gjort ett stort soldäck precis nedanför vattenfallet och eftersom det även idag var jättevarmt och strålande sol satt vi i solen där ett tag innan vi gick till restarangen bredvid för att äta lunch. På vägen tillbaka gick jag upp till två utsiktsplattformar alldeles bredvid vattenfallet för att ta lite foton, medan Marie satte sig i solen. Vi gick sedan samma väg tillbaka till bilparkeringen och när vi kom dit hade vi varit ute i värmen i över 6 och en halv timme, så vi var ganska möra kan man lugnt säga. Vi åt middag på restaurang Dorfwirt vid ”torget” i Neustift.

Vi längs WildeWasserWeg
Jag vid WildeWasserWeg
Grawa vattenfall

Söndag 30/8 – dag 12: Neder (Stubaital)

Vi tog bilen till Elfers kabinbana och åkte upp. Där gick vi sedan mot Pinnisalm som ligger i en dal som kommer fram ovanför vårt hotell i Neder. Det var varmt idag också och väl framme vid Pinnisalm åt vi lunch och gick sedan grusvägen genom dalen tillbaka till Neder. Bilen stod ju nedanför kabinbanan så vi fick fortsätta förbi hotellet och gå ytterligare 20 minuter in till Neustift. Efter vandringarna igår och idag var vi verkligen uttömda på energi så vi gick ner till pizzerian i Neder för att äta middag. Kvinnan, Bärbel, i det tyska paret som vi lärt känna hade födelsedag idag och de bjöd även med oss i firandet med Schnaps, öl, drinkar och skönsång av Lorenz.

Pinnisalm

Måndag 31/8 – dag 13: Neder (Stubaital)

Vår vana trogen sista dagen i Stubaital åkte vi åter till Schlick2000. Vi var alldeles för trötta i kropparna för någon vandring, så vi tog det lugnt i värmen och solskenet vid restaurangen bredvid kabinbanan. Jag gick dock upp till korset på toppen av Kreuzjoch för att skriva i boken, men mer än så orkade jag inte. Jag passade även på att köpa vandringskängor på rea i en sportaffär i Neustift. Middagen åt vi på restaurang Tyrol.

Jag på Kreuzjoch

Tisdag 1/9 – dag 14: Neder (Stubaital) – Dinkelsbühl

Efter frukosten betalade vi hotellet och sade adjö för den här gången till vårt värdpar och satte kurs på Tyskland igen. Vi åkte via Fernpaß och kom ut på Autobahn vid Füssen och fortsatte norrut. Vårt nästa mål var staden Dinkelsbühl med dess medeltida stadskärna. Hotellreceptionen hade inte öppnat när vi kom fram så vi gick in genom stadsmuren och kollade runt ett tag innan vi kunde checka in. Det kom en regnskur men då satte vi oss och tog något att dricka på en restaurang. Åt middag på hotellet.

Utanför stadsmuren i Dinkelsbühl
Jag i Dinkelsbühl

Onsdag 2/9 – dag 15: Dinkelsbühl

Gick runt och kollade i Dinkelsbühl som är en riktigt fin liten stad. Innan vi gick tillbaka till hotellet gick jag upp i kyrktornet för att fota. Var helt slut när jag kom upp i tornet efter 221 trappsteg, så vandringarna i Alperna sitter fortfarande i. Även i kväll åt vi middag på hotellet men nu kunde vi sitta utomhus.

Torsdag 3/9 – dag 16: Dinkelsbühl – Reinfeld

En ren Autobahnsträcka på 65 mil väntade efter frukost och utcheckning. Det rullade på hela tiden och vi slapp köer och olyckor och var framme vid hotell Freyer i Reinfeld vid kvart över fyra. Åkte sedan in till CITTI-Markt i Lübeck för att handla lite och åt återigen middag på restaurang Donau i Reinfeld.

Autobahn

Fredag 4/9 – dag 17: Reinfeld – Västerås

Sista dagen på årets bilsemester – inte så lite vemodigt. Det har nog varit den bästa semestern ever känns det som. Otroligt väder – har nog bara regnat en förmiddag (vid Chiemsee) och en skur på eftermiddagen i Dinkelsbühl – annars har det varit riktigt, riktigt varmt. Vi stannade vid Calle’s i Burg för att handla och körde sedan till färjan i Puttgarten, genom Danmark, över Öresundsbron och upp genom Sverige. Stannade för middag på Rasta i Klevshult och anlände till Västerås vid kvart över tio. Där packade vi ut allt ur bilen och fortsatte sedan att packa upp allt ur väskor och påsar. Avslutade med att ta varsin öl på altanen fram på småtimmarna innan vi kunde lägga oss i våra egna sängar.