Det var dags att köra till Linköping under dagens arbete som började vid tvåtiden på eftermiddagen.
Efter att pratat med kollegor i Personallokalerna och förberett mig som vanligt gick jag ner till spår 2 vid tjugo över två. En Regina (X50) var i antågande och när den stannat tog jag plats i förarhytten. Sedan körde vi iväg norrut mot Sala dit vi ankom enligt tidtabell till spår 2.
När jag bytt ände och gjort förberedelserna före körning gick jag ut i solen på plattformen eftersom det var tid kvar innan vår avgång.
Vid fem över tre tryckte ombordaren på knappen så att bommarna vid vägövergången gick ner och så kunde vi lämna Sala. Uppehållen i Ransta, Västerås, Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping klarades av utan konstigheter eller större förseningar. När vi stannade på spår 1 på Linköping C var det enligt tidtabell vid tio i sex.
Efter att ombordaren synat igenom tågsättet körde jag upp till spår 20 på uppställningsbangården där jag snabbt bytte ände. Sedan körde jag ner till spår 3 på Centralen och bytte ände igen. Nu kunde jag komma in till verkstaden där jag parkerade enligt anvisning.
Jag gick därefter bort till Personallokalerna för att ha drygt en timmes rast. Som vanligt åt jag min matlåda, fikade och tog det lugnt.
Vid kvart över sju gick jag tillbaka till verkstaden för att dygnsklargöra en grå X12-a. När det var klart kunde jag vid åttatiden köra ut till spår 3 och vid fem över åtta hade alla resenärer stigit ombord och vi kunde avgå.
Det här var dagens sista norrgående tåg på den så kallade ”UVEN”-linjen och slutstationen för det här tåget är Västerås. Vi ankom till spår 3b på Västerås C ett par minuter före tidtabell vid fem i halv elva. När tågsättet var synat körde jag ut på bangården bredvid Centralen och parkerade enligt anvisning på spår 6.
Detta innebar att dagens arbete var fullgjort och jag kunde gå och byta om och sedan gå hemåt när klockan närmade sig elva.