Onsdag

Dagens arbete började vid halv tre på eftermiddagen. Efter de vanliga förberedelserna gick jag ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen där en grå X12-a stod uppställd.

När jag gjort en säkerhetsklargöring ringde jag mig klar till Fjärren och fick då starta som tjänstetåg (utan passagerare) mot Eskilstuna. Ungefär en halvtimme senare stod jag på spår 3 på Eskilstuna C och då jag bytt ände och förberett återfärden mot Västerås hann jag gå till Personallokalerna för en kopp kaffe.

Vid tjugo över fyra stängde jag dörrarna och så rullade vi iväg. Fjärren hade ringt precis innan avgång och ville att vi skulle ta det försiktigt alldeles vid utfarten från Eskilstuna eftersom det uppehöll sig en person där nära spårområdet. Polisen var utkallad för att ta hand om vederbörande. Mycket riktigt stod personen i fråga där och jag ringde Fjärren och meddelade exakta positionen.

Resten av körningen avlöpte utan konstigheter och efter uppehåll i Kvicksund och Kolbäck ankom vi till spår 2 på Västerås C. Jag lämnade över till en kollega med elev som skulle köra tillbaka till Eskilstuna efter tio minuter. En av innerdörrarna i tågsättet hade hamnat snett och hakat upp sig så kollegan och jag fick åtgärda det och sedan spärra den i öppet läge.

Jag gick därefter upp till Personallokalerna för att äta en sallad som jag köpt innan jag gick till jobbet.

En av mina kompisar från lokförarutbildningen i Huddinge och som är stationerad i Stockholm hade kört tågsättet jag skulle ta över till Västerås med sin elev. De kom upp till Personallokalerna så vi hann prata ett tag innan det var dags för mig att gå ner till spår 2 där tågsättet – en X40-mult – stod.

Tio över sex stängde ombordaren dörrarna och så satte vi fart mot huvudstaden. Nu är alltså spåren öppna igen så att man kan köra tåg hela vägen till Stockholm och jag fick nu köra på de nya spåren mellan Barkarby och Spånga.

Framme på spår 7 på Centralstationen hjälptes ombordaren och jag åt att syna igenom tågsättet. Sedan körde jag ut till Hagalund där jag efter toatömningen hamnade på spår 34. Innan jag lämnade tågsättet gjorde jag en reset på hyttdatorerna eftersom de båda fordonen inte ville prata med varandra som de skulle.

Sedan gick jag bort till Ulriksdal för att ta Pendeln ner till den nya underjordiska stationen Stockholm City och därifrån gick jag bort till Centralen.

Jag hann med en kort rast i Personallokalerna innan det var dags att gå ner till spår 4 där en X40-mult från Göteborg var på ingång. Då den stannat tog jag över och när ombordarna synat klart låste jag den ena enheten eftersom det gott och väl skulle räcka med en enhet öppen.

Fem i halv tio blev det avgång och efter uppehållen i Sundbyberg, Bålsta och Enköping ankom vi planenligt till spår 1a vid tjugo över tio. När tågsättet var synat återstod bara att köra ut till depån. Verkstadspersonalen körde direkt in tågsättet i verkstadshallen.

Jag och en kollega som också kört ut sitt tågsätt till depån tog en taxi tillbaka till Centralen. Jag bytte om och gick sedan hem. Klockan hade nu passerat elva.