Lördag

Klockan tio i åtta var jag ute på bangården bredvid Centralen för att dygnsklargöra en X54 som stod på spår 8. Allt gick smidigt och enligt plan så jag kunde köra ut till spår 4b i god tid före avgång.

Vid halv nio rullade vi iväg och destinationen var Fagersta. Egentligen skulle tåget ha gått ända till Ludvika men på grund av banarbetet är det nu under helgen bussersättning från Fagersta och norrut.

Som vanligt var det uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo och Ängelsberg innan vi stannade på spår 1 på Fagersta C. Eftersom vi hade en timmes uppehåll innan returen fick jag flytta bort fordonet en fordonslängd under rasten för att inte skymma lokaltågklarerarens överblick över spåren.

Halv elva lämnade vi Fagersta C och körde tillbaka mot Västerås, dit vi ankom till spår 4b en timme senare. Där blev det byte av ände och så hann jag upp till Personallokalerna för att fika innan det vid halv ett var dags att köra norrut igen.

Fem i halv två stod vi åter på spår 1 på Fagersta C och nu var mitt egentliga arbetspass över. Jag måste dock ta mig hem till Västerås så jag gick till Personallokalerna för att fika eftersom det var en timme kvar till avgång.

Det var min lärare från lokförarutbildningen i Huddinge som skulle ta över efter mig. Han är nu pensionär och jobbar extra eftersom det är sådan förarbrist. Vi hann prata ett tag innan det var dags att gå ut till tågsättet.

Jag åkte pass tillbaka till Västerås dit vi ankom vid halv fyra. Därefter bytte jag om och gick hem.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

18 − ett =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.