Måndag

Strax efter halv fem hade jag gjort mig i ordning, ätit frukost och var på väg ut till samma X52-a som jag parkerade igår kväll. När man har överliggning ska det vara minst 8 timmars nattvila och därför kunde jag alltså börja så tidigt idag. Den normala nattvilan är annars minst 11 timmar.

Jag började med dygnsklargöringen och när den var klar och ombordaren hoppat in körde vi bort till Fagersta Norra. Där bytte jag ände och så var det bara att vänta tills klockan blivit fem i halv sex och avgång.

Som morgonens första tåg från Fagersta åkte vi sedan söderut. En timme senare stod vi på spår 4b på Västerås C och resenärerna lämnade tågsättet. Jag bytte ände och förberedde åt kollegan som skulle köra tillbaka till Fagersta. Jag gick därefter upp till Personallokalerna för att ha tre timmars rast.

Klockan kvart i tio var en X54-a på ingång och när den stannat tog jag över från kollegan som kört. Jag bytte ände och förberedde mig för körning. Klockan kvart över tio blev det avgång och vi körde iväg. Efter uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C och N, Vad, Söderbärke och Smedjebacken rullade vi in till spår 2 i Ludvika vid fem i tolv.

I förrgår öppnades alltså Ludvika för tågtrafik igen efter broraset för drygt två veckor sedan.

Ombordaren och jag gick för att äta lunch under timmen som vi hade rast.

Vid fem över ett var avgångstiden inne och vi lämnade Ludvika. Fyrtio minuter senare stannade vi på spår 2 på Fagersta Central och jag lämnade över till kollegan som skulle köra. Jag skulle nu åka pass tillbaka till Västerås och satte mig därför i salongen bakom förarhytten och kopplade av.

När vi kvart i tre stannat på Centralen i Västerås gick jag för att byta om och sedan traska hemåt.