Tisdag

Dags igen för X40-passet med tre varv på Bålsta. Jag började vid tjugo i två på eftermiddagen och då hade jag som vanligt ”blåst in” mig. Efter att ha pratat lite med kollegor, druckit kaffe och tagit ut fordonslistor och tågorder gick jag ut till spår 6 på bangården bredvid Centralen där en X40-mult stod parkerad.

Jag gjorde en säkerhetsklargöring av tågsättet och när ombordaren hoppat in körde vi iväg som tjänstetåg till Bålsta. Framme där på spår 2 bytte jag ände och så var det bara att invänta bussarna med resenärerna.

Vid tio i fyra stängde ombordaren dörrarna och så rullade vi iväg. Efter uppehåll i Enköping stannade vi på spår 5 på Västerås C och jag lämnade över till föraren som skulle köra till Göteborg.

Nu hade jag lite mer än en timmes rast och det blev mer prat med kollegor och mer kaffe i Personallokalerna.

Fem över halv sex stannade en X40-mult på spår 1a och jag bytte av föraren som kört från Göteborg. Snart var vi på väg igen och tjugofem minuter senare var vi framme på spår 2 i Bålsta. Resenärerna gick ner till de väntande bussarna och jag gick till förarhytten i andra änden och förberedde mig för körning.

Vid tio i sju lämnade vi Bålsta. När vi stannat på spår 3 i Västerås och resenärerna lämnat tågsättet synade ombordaren och jag igenom vagnarna. Sedan fick tågsättet stå kvar där tills det var dags att åka igen om knappt fyra timmar.

Nu hade jag rast igen och det var dags att gå och köpa lite mat. Efter att ha ätit kollade jag på de svenska damerna när de spelade mot Italien i Fotbolls-EM. Tyvärr blev det förlust men ”vi” går vidare till kvartsfinal i alla fall.

Strax före klockan elva var det dags att gå ut till spår 3 igen och förbereda avgången mot Bålsta. Efter att ombordaren tagit plats körde vi iväg utan passagerare. När vi stannat på spår 2 i Bålsta låste jag igen den ena X40-an och gick sedan till andra änden.

När alla resenärer gått ombord och klockan passerat tio i tolv fick vi grönt och kunde avgå som kvällens sista tåg till Västerås. Vid tjugo över midnatt ankom vi till spår 1a på Västerås C och då alla resenärer stigit av synade ombordaren igenom tågsättet.

Därefter körde jag bort till depån och parkerade på anvisat spår och så tog jag taxi tillbaka till Centralen.

När klockan slog ett hade jag bytt om och var på väg hemåt.