Tre varv på Bålsta innefattade dagens arbetspass som för övrigt var samma som i fredags. Alltså start vid tjugo i två på eftermiddagen.
Första insatsen var att gå ut till spår 9 på bangården bredvid Centralen och dygnsklargöra en X40-mult som stod uppställd där. När det var klart och ombordaren hoppat in var det dags att köra iväg som tjänstetåg mot Bålsta.
På spår 2 i Bålsta bytte jag ände och när alla bussar med resenärer anlänt och klockan passerat tio i fyra blev det avgång. Det var som vanligt uppehåll i Enköping innan vi ankom spår 5 i Västerås. Jag blev avbytt och gick upp till Personallokalerna för att ha rast.
Fem i sex ankom en X40-mult till spår 1a och jag bytte av föraren som kört från Göteborg. En knapp halvtimme senare stannade vi på spår 2 i Bålsta och resenärerna gick ner till de väntande bussarna. Jag bytte ände och så var det bara att invänta avgångstiden.
Vid tio i sju stängde ombordaren dörrarna och så var vi på väg. När vi stannat på spår 3 på Västerås C och resenärerna lämnat tågsättet synade ombordaren och jag igenom vagnarna. Tågsättet fick stå kvar vid plattform eftersom jag skulle ha det igen vid elvatiden.
Nu var det alltså rast i tre och en halv timme och jag gick iväg för att köpa lite mat.
När jag ätit färdigt ringde Operativa Personalledningen och frågade om jag ville göra lite extrajobb under rasten. Visst kunde jag göra det och fick då reda på att en tvåvagnars X40 skulle multas på en X40 när den passerade Västerås. Jag beställde taxi och åkte ut till depån. Där började jag dygnsklargöringen och sedan körde jag ner till spår 1b för att vänta på att X40-n från Göteborg skulle ankomma.
När den stannat på spår 1a körde jag fram och multade ihop baktill. Allt gick bra och jag återvände till Personallokalerna eftersom det var ungefär en timme kvar tills det var dags för sista rycket.
Tio över elva hade jag och ombordaren tagit plats i tågsättet på spår 3 och så körde vi utan passagerare till Bålsta. Där bytte jag ände och låste det ena fordonet eftersom resenärerna lätt skulle få plats i det andra.
Vid tio i tolv fick vi grönt och satte fart mot Enköping och Västerås. Vi ankom planenligt spår 1a vid tjugo över midnatt och när syningen var klar körde jag bort till depån och parkerade på det anvisade spåret. Sen tog jag taxi tillbaka till Centralen. Efter att ha bytt om gick jag hemåt i den ljumma sommarnatten.
Nu är jag ledig resten av torsdagen, men sen blir det tidig start på fredag.