Måndag

Ny vecka och sedan förra veckan gäller sommartidtabellen så nu är det lite annorlunda arbetspass mot vanligt som gäller.

Dagen började vid kvart över tolv och första insatsen var att gå ut till spår 8 på bangården bredvid Centralen och säkerhetsklargöra en X51 (Regina) som stod uppställd där. Våra X14 är inne på verkstad över sommaren och nu har vi fått Reginor som går på sträckan upp till Fagersta och Ludvika.

När jag var klar med klargöringen körde jag ut från bangården och fram till plattform på spår 4b.

Kvart över ett blev det avgång och vi satte fart. Precis när jag hade fått klarsignal från ombordaren och skulle rulla iväg i Hallstahammar så blev det tyst i hela tågsättet. Det uppstod ett fel i en av strömriktarna och det störde ut datakommunikationen i tågsättet. Det var bara att ringa Driftstöd och så fick jag starta om tågsättet. Då hoppade allt igång igen utom den felaktiga strömriktaren och vi kunde komma iväg tolv minuter sent.

Eftersom det är enkelspår på sträckan Kolbäck – Fagersta så kom vi nu ur fas med mötet som skulle ha varit i Ängelsberg. Nu blev det i Virsbo istället och där tappade vi ytterligare tid. Förseningen hade nu ökat till närmare 20 minuter och 20 minuter blev också slutresultatet när vi nådde Ludvika vid kvart över tre.

Det är bara tretton minuters vändtid i Ludvika så returen blev även den sen. Tolv minuter efter tidtabell var vi klara att åka.

Mötet i Ängelsberg stämde inte nu heller utan vi fick stå närmare tio minuter och vänta på mötande tåg i Fagersta. Därmed låg vi ungefär 20 minuter senare än planerat igen.

Framme på spår 4b i Västerås några minuter efter fem lämnade jag över till föraren som skulle köra nästa varv.

Nu var det rast i en och en halv timme och eftersom magen kurrade var det bara att gå iväg och köpa lite mat.

När jag var mätt och belåten och klockan närmade sig kvart i sju var det dags att gå ner till spår 4b igen för att ta emot kollegan som ankom med en X52-a från Ludvika. Efter att ha installerat mig i den andra förarhytten och utfört bromsprov samt testat förarövervakningen (säkerhetsgreppet) så var det bara att vänta till klockan blev kvart över sju och därmed avgång.

Det här varvet gick bättre och vi slapp problem med tågsättet. Vi stannade på spår 2 i Ludvika ett par minuter efter plan vid fem i nio. Jag bytte ände och innan avgång så ringde Fjärren och lämnade en säkerhetsorder om att vi skulle möta ett tåg i Smedjebacken.

Vi kom iväg från Ludvika planenligt vid fem över nio och när vi stannade på spår 3 i Smedjebacken stod lokaltågklareraren ute på plattformen med papper i handen. Dags för en ny säkerhetsorder alltså. Tåget vi skulle ha mött här var sent och därför fick det stå och vänta på oss på Fagersta C istället.

För att fordonsomloppen – alltså planeringen för hur fordonen går under en tidsperiod – ska fungera fullt ut så måste det ske ett tågsättsbyte någon gång under dagen. Annars kommer samma fordon gå i samma tåg dag efter dag och aldrig komma in till verkstad eller få toaletterna tömda. När dagens sista tåg från Ludvika respektive Västerås möts i Virsbo vid fem över tio på kvällen så har Fordonsledningen beslutat att tågsätten ska byta riktning. Det vill säga X52-an som jag kört från Ludvika byter riktning och åker tillbaka norrut och X51-an som kom från Västerås åker tillbaka söderut. Resenärerna, som inte är jättemånga, får alltså hoppa över till det andra tågsättet och så gör även vi förare och ombordare.

Efter att ha installerat mig i förarhytten kunde vi alltså fortsätta mot Västerås fast nu i ett annat tågsätt. Och bytet gick faktiskt mycket smidigare än vad jag hade kunnat tro och vi tappade inte många minuter på manövern.

Vi ankom till och med till Västerås C och spår 4b nån minut före tidtabell vid kvart i elva. När resenärerna lämnat tågsättet körde jag ut och parkerade det på spår 8 på bangården bredvid.

Klockan närmade sig kvart över elva när jag gick hem i den varma sommarnatten.