Arbetet på lördagen inleddes vid tio över elva med att jag ”blåste in” mig samt skrev ut dagens fordonslistor och tog ut tågorder.
Vid halv tolv hade jag gått ner till spår 5 där en kollega rullade in med en Regina (X50) som jag tog över. Destinationen var Linköping och snart var vi på väg. Det var ganska mycket resenärer som åkte med oss. Hela resan gick bra och planenligt ankom vi till spår 3 på Linköping C vid tio i två. När alla resenärer lämnat tågsättet körde jag bort och parkerade vid verkstaden och gick sedan till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast.
Vid halv fyra gick jag ut till samma X50 som nu var städad inuti. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och körde sedan fram till spår 3 där de väntande resenärerna fanns.
Vid fem över fyra blev det avgång. Nu var slutstationen Sala och jag skulle köra hela vägen. Även nu gick allt bra och ganska mycket resenärer även i den här riktningen. Det var en strålande kväll och många skulle in till Cityfestivalen i Västerås för att festa.
Vid tio i sju stannade vi på spår 2 i Sala. Jag bytte ände och när alla förberedelser var klara gick jag sedan ut på plattformen för att njuta av det varma vädret.
När anslutande tåg till och från Dalarna avgått klockan sju gjorde vi oss klara för avgång. När vi tjugo minuter senare stannade på spår 4b på Västerås C blev jag avbytt av en kollega som anställdes samtidigt med mig i Hagalund men som nu är stationerad i Linköping.
Jag gick upp till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast och träffade då en av instruktörerna som jag hade under introduktionsutbildningen när jag blivit anställd på SJ. Han hade också rast i Västerås.
Vid halv tio var det dags att gå ner till spår 5 igen där en X12-a var på ingång. Jag tog plats i förarhytten. Föraren som kört var en av mina handledare då jag hade praktik på Green Cargo i Eskilstuna under lokförarutbildningen. Han jobbar numera på SJ i Eskilstuna och skulle åka pass med mig hem, så vi hann prata lite under resans gång.
Efter uppehåll i Kolbäck och Kvicksund ankom vi till spår 3 på Eskilstuna C. Vi sa hejdå åt varandra och under tiden jag bytte ände hade ombordaren synat igenom vagnarna.
Nu var det tjänstetåg (utan passagerare) tillbaka till Västerås som gällde. Ombordaren som skulle sova på hotell i Västerås följde med och jag släppte av honom vid plattform på Västerås C innan jag körde ut och parkerade på spår 8 på bangården bredvid.
Därmed var tolvtimmarspasset till ända och jag gick för att byta om.