Söndag

Söndagens arbetspass såg på papperet (eller snarare i mobilen) ut att vara ett ganska behändigt pass. I korthet – köra X14 till Ludvika, köra tjänstetåg utan passagerare tillbaka till Fagersta, ha 30 minuters rast, multa ihop med en annan X14 och sedan köra de bägge till verkstaden i utkanten av Västerås. Start klockan fyra på eftermiddagen och slut klockan tio på kvällen.

När jag var på väg till Centralen funderade jag på hur det skulle bli med mat. Som jag såg det fanns det två alternativ – antingen äta innan jag började eller hinna köpa något samt äta på 30 minuter i Fagersta. Det skulle visa sig att jag valde helt rätt när jag beslutade mig för att inhandla mat på väg till Centralen och äta innan jag började.

Sagt och gjort – mätt och belåten tog jag ut tågorder och fordonslistor och gick sedan vid kvart över fyra ner till den väntande X14 på spår 4b. Vid halv fem stängde jag dörrarna och så åkte vi iväg.

Allt flöt på jättebra ända tills vi passerat Fagersta Norra och stannat vid hållplatsen Vad. Precis när jag stängde dörrarna och sakta började rulla iväg ringde Lokaltågklareraren i Smedjebacken. Polisen hade begärt trafikstopp på grund av obehöriga i spåret. Som tur var hann jag stanna innan vi lämnat plattformen.

Här blev vi nu kvar ett bra tag – riktigt länge faktiskt. Polisen var ute och letade efter personen och ett par poliser kom också till hållplatsen där vi stod och pratade med oss. Det fanns gott om tid för att fotografera.

Efter två och en halv timme, då flera resenärer redan blivit hämtade av släkt och vänner eller tagit taxi därifrån, kom en buss och plockade upp de få resenärerna  som var kvar. Det hade blivit en kombinerad ersättningsbuss för vårt tåg och tåget efter oss som nu stod i Fagersta.

Efter ytterligare en halvtimme när klockan närmade sig nio och vi alltså hade stått på samma ställe i över tre timmar kom beskedet från Polisen att trafikstoppet var hävt. Eftersom vi inte hade några resenärer kvar och tågsättet ändå skulle ha gått som tjänstetåg (utan passagerare) tillbaka från Ludvika, var det ingen mening att fortsätta norrut utan vi skulle få vända tillbaka till Fagersta.

Då Vad inte är en station utan endast en hållplats på linjen blir det lite komplicerat när ett tåg ska byta riktning. Allt detta av säkerhetsskäl naturligtvis. Vi befann oss alltså nu på linjen mellan Fagersta och Smedjebacken. Normalt ska ett tåg som skickas iväg från tågklareraren i Fagersta tas emot av tågklareraren i Smedjebacken innan linjen blir ledig och nästa tåg kan skickas iväg från endera hållet. Nu skulle vi aldrig komma fram till Smedjebacken och enligt säkerhetsreglerna skulle linjen då aldrig bli ledig och inga fler tåg skulle kunna gå.

För att råda bot på detta har man inrättat något som heter “Spärrfärd” och de reglerna möjliggör att ett tåg avslutas på linjen som i vårt fall och kan återgå till startplatsen och sedan är linjen ledig och kan trafikeras av tåg igen.

Jag har bara fått köra Spärrfärd en gång tidigare, så det inträffar alltså inte alls ofta.

Vid kvart över nio var vi tillbaka i Fagersta och nu kunde tåget vi skulle ha mött i Smedjebacken få fortsätta mot Fagersta. Jag var tvungen att ha en halvtimmes rast nu och ombordaren som är stationerad i Fagersta skulle sluta för dagen, så vi fick parkera på spår 1.

Egentligen skulle jag ha multipelkopplat med en annan X14 här i Fagersta men jag hade tidigare fått besked av Depåfordonsledningen i Hagalund att jag skulle få multipelkoppla i Västerås istället.

När rasten var över kunde jag lämna Fagersta och sätta kurs på Västerås. Framme på Centralen körde jag ut på spår 8 och kopplade ihop med fordonet som stod där. Sen fortsatte jag ut till verkstaden i utkanten av Västerås där vaktbolaget hade låst upp grinden så att jag kunde komma in och parkera.

Därefter beställde jag taxi för att ta mig tillbaka till Centralen. Väl där när klockan slog kvart över midnatt ringde jag Operativa Personalledningen för att meddela att jag inte skulle hinna få minst elva timmars nattvila till nästa arbetspass som var planerat att börja klockan tio. Därför ändrade de så att jag nu ska börja kvart över elva istället och då i alla fall till att börja med vara reserv.

Det hade alltså blivit drygt två timmars övertid när jag gick för att byta om.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

tre × fem =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.