Ett extra arbetspass på min lediga lördag hade jag alltså tagit åt mig och nu skulle jag äntligen få köra till Göteborg. Det var ett tag sen sist.
Jag började vid tolvtiden och efter sedvanliga förberedelser gick jag ner till spår 5 där en kollega var på väg in med en X40-mult från Stockholm. Det var två stycken trevagnars X40-or med en längd på 163 meter. Jag installerade mig i förarhytten och vid fem i halv ett åkte vi iväg.
Resan gick väldigt bra och det var mycket folk som åkte. Första dörren bakom förarhytten hakade upp sig några gånger men det var nära och enkelt för mig att gå ut och reset-a igång den när det inträffade.
Vi rullade in till spår 7 på Göteborg C fyra minuter före tidtabell vid tjugo över fyra. Jag stängde av dörren som krånglat eftersom den nu skulle bli längst bak på tillbakaresan och felanmälde den till Driftstöd.
Jag gick till Personallokalerna för att äta min matlåda under timmen som jag hade rast.
Strax före halv sex gick jag tillbaka till spår 7 och hoppade in i förarhytten i andra änden. Vid tio i sex stängde ombordaren dörrarna och så lämnade vi Göteborg för den här gången.
Körningen tillbaka gick lika bra som på nervägen och vi höll tidtabellen med lätthet hela vägen. Uppehållen var, som vanligt, Alingsås, Vårgårda, Herrljunga, Falköping, Skövde, Töreboda, Laxå, Hallsberg, Kumla, Örebro S, Örebro C, Arboga och Köping innan vi ett par minuter före tidtabell stannade på spår 1a på Västerås C vid halv tio. En kollega från Hagalund tog över och jag kunde gå till Personallokalerna.
Nu skulle jag egentligen ha slutat för dagen, men Operativa Personalledningen hade ringt tidigare under eftermiddagen och frågat om jag kunde jobba lite ytterligare extra. Och det tyckte jag att jag kunde.
En X50 (Regina) som stod uppställd på spår 6 på bangården bredvid Centralen skulle multipelkopplas med en annan Regina som var på väg från Linköping. Jag kollade med Depåfordonsledningen i vilken ordning de ville ha fordonen och gick sedan ut till Reginan på spår 6 och tog bort koppelkåpan och förberedde så att allt skulle vara klart. Jag gick och la om klotväxeln i änden av bangården så att den låg in mot spår 6. Sen var det bara att vänta att Reginan från Linköping skulle ankomma.
Vid tio i elva ankom tåget från Linköping till spår 4b och då resenärerna lämnat tågsättet körde kollegan och jag ut till spår 6. Jag tog bort koppelkåpan och så körde kollegan ihop fordonen. Allt gick bra och fordonen verkade trivas ihop.
Dagens arbete var över och jag gick för att byta om.
Nu är jag ledig två dagar och jobbar nästa gång på tisdag.