På grund av ett banarbete vid Strängnäs så är det lite specialturer den här veckan. Tågen mellan Örebro och Stockholm via Eskilstuna bussersätts mellan Eskilstuna och Läggesta och därför måste både personal- och fordonsomlopp planeras om.
Dagens arbetspass började precis som det här arbetspasset brukar göra – vid tjugo i åtta. Efter att X40-n från Ludvika ankommit spår 3a och en X40 på spår 3b hade kopplats ihop var det dags att gå ner och ta över från de bägge förarna. Klockan tio över åtta blev det avgång mot Stockholm och efter uppehållen i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 7 på Stockholm C enligt plan strax efter klockan nio. När ombordarna synat igenom vagnarna körde jag ut till Hagalund där det först blev toatömning och så hamnade jag på spår 26 på bangården. Där kopplade jag isär de båda fordonen och så kunde jag gå till Personallokalerna för att ha en kort rast.
Klockan halv elva var det dags att få ut till spår 28 där min nästa X40 stod och väntade. Jag gjorde en säkerhetsklargöring och så kunde jag köra ner till spår 4 på Centralen där jag lämnade över till föraren med elev som skulle köra till Gävle.
Jag gick till Pendeln för att åka ut till Hagalund igen och nu hade jag två och en halv timmes rast. Jag träffade en kompis som jag gick lokförarutbildningen tillsammans med och som nu börjat i Hagalund efter att ha kört Pendeltåg i tre år. Han satt reserv så det var trevligt att ha tid att sitta och prata med honom. Jag åt även min matlåda under rasten och strax före klockan två var det dags att gå ut till spår 29 där nästa X40 höll på att klargöras efter att precis ha kommit ut från verkstaden. När depåpersonalen lämnat över fordonet till mig gjorde jag en säkerhetsklargöring och sedan var det hög tid att köra ner till spår 8 på Centralen. Där gick jag direkt till förarhytten i andra änden och gjorde mig klar.
Klockan fem i tre stängde ombordaren dörrarna och så satte vi fart mot Västerås. När vi stannat på spår 2 på Västerås C vid tio i fyra lämnade jag över till kollegan som skulle köra tillbaka mot huvudstaden igen efter tjugo minuter.
Normalt slutar det här arbetspasset i och med det, men den här veckan är som sagt annorlunda. Jag gick upp till Personallokalerna för att ta en kaffe och besöka toaletten innan det vid tjugo över fyra var dags att gå till spår 5 för att hoppa på Göteborgståget och åka pass med det. Vid tio i sex gick jag av i Hallsberg och gick direkt till mitt rum på överliggningen.
Efter att ha tittat på TV nån timme gick jag ut för att äta en pizza till kvällsmat och därefter blev det mer TV innan det vid niotiden var dags att släcka och få lite sömn.