Lördag

Även lördagen bjöd på drygt elva timmars arbete med start vid kvart över ett. Strax efter halv två ankom ett regionaltåg från Göteborg in till spår 1a. Det var en X40-mult och jag bytte av föraren och hoppade in i förarhytten.

När ombordarna stängt dörrarna rullade vi sakta iväg och när vi passerade huvudsignalen i slutet på plattformen nödbromsade ATC-n tåget och vi stod still igen. ATC-n hade alltså detekterat att vi passerat en signal i stopp. Jag kontaktade Fjärren som meddelade att det måste ha blivit ett tekniskt fel som gjort att signalen slagit om till stopp igen. Efter lite pappersexercis kunde vi sätta fart igen fem minuter senare än planerat.

Resten av körningen till Stockholm gick utan problem och vi stannade enligt tidtabell på spår 4 på Stockholm C. Jag gick till andra änden för att förbereda återfärden och hann sedan gå upp och ta en kopp kaffe i Personallokalerna.

Fem över halv fyra blev det avgång och femtiofem minuter senare ankom vi till spår 5 på Västerås C och jag lämnade tillbaka tågsättet till samme förare som jag tidigare bytt av.

Nu blev det en timmes rast i Personallokalerna innan det var dags att gå ut till spår 4b vid halv sex för att ta emot en X14 från Ludvika. När jag bytt av föraren och stängt dörrarna efter att ombordaren synat igenom vagnarna körde jag bort till depån för att få toatanken tömd och färskvatten påfyllt. Sen körde jag tillbaka till Centralen och ut till spår 8 på bangården bredvid där jag parkerade fordonet enligt anvisning.

Nu hade jag knappt tre timmars reservtjänst och eftersom det var lugnt passade jag på att gå och köpa mig något att äta.

Strax efter halv tio gick jag ner för att hoppa på och åka med en X40-mult på väg från Göteborg till Stockholm. Framme på spår 8 på Centralstationen i Stockholm vid halv elva gick jag in i en av mitthytterna och kopplade isär fordonen. Föraren som kört tog hand om det bakre fordonet som skulle ut till Hagalund medan jag tog plats i den kvarvarande X40-n. Det var gott om tid att gå och hämta en kopp kaffe.

Fem i halv tolv stängde ombordarna dörrarna och vi lämnade huvudstaden som lördagskvällens sista Västerås-tåg. Tjugo över midnatt öppnade jag dörrarna när vi stannat på spår 1a på Västerås C. När ombordarnas syning av vagnarna var klar återstod bara för mig att köra ut till depån och parkera på det anvisade spåret. Därefter blev det taxi tillbaka till Centralen där jag bytte om till mina civila kläder. Då klockan i det närmaste var ett promenerade jag hem i det kyliga nattmörkret.

Nästa arbetspass är på måndag morgon.