Torsdag

Halv fem på eftermiddagen började arbetspasset som innehöll två ”varv” till Stockholm. Tio i fem ankom en X40-mult till spår 3 och jag hoppade in i en av mitthytterna och kopplade isär fordonen. Den X40 som gått sist från Stockholm skulle jag ha och jag installerade mig i förarhytten som jag skulle köra från.

Tio över fem lämnade vi Västerås med kurs på huvudstaden och en knapp timme senare stannade vi på spår 8 på Centralstationen i Stockholm. Jag gick till andra förarhytten och förberedde återfärden och hann sedan gå och köpa en sallad som jag tog med mig.

Fem i sju var det dags för avgång och vi ankom sedan planenligt till spår 3 på Västerås C vid tio i åtta. Jag blev avbytt och gick direkt upp till Personallokalerna för att äta min sallad.

Kvart i nio stod jag vid spår 4b där en kollega ankom med en X14 från Ludvika. Jag tog plats i förarhytten och efter kontakt med Depåfordonsledningen parkerade jag fordonet på spår 8 vid Centralen. Nu kunde jag återvända till Personallokalerna för att invänta nästa uppdrag.

Vid halv tio stannade en X40 från Göteborg på spår 1a och jag bytte av föraren som kört. När avgångstiden var inne rullade vi iväg och efter en oproblematisk färd ankom vi till spår 6 på Stockholm C strax efter halv elva. Jag förberedde åter förarhytten i andra änden och gick sedan upp till Personallokalerna för att ta en fika med ombordaren.

Fem i halv tolv stängde ombordaren dörrarna och vi avgick som kvällens sista tåg mot Västerås. Efter de vanliga uppehållen i Sundbyberg, Bålsta och Enköping stannade vi på spår 1a i Västerås enligt tidtabell. Ombordaren synade igenom vagnarna och sedan kunde jag köra ut till depån och parkera på anvisat spår. Därefter blev det taxi tillbaka till Centralen och när jag bytt om tog jag min ryggsäck och gick hem. Klockan hade nu passerat ett.