En helgöverliggning väntade mig när jag kom till jobbet vid halv tolv på lördagen. Efter att ha bytt om gick jag upp till Personallokalerna för att fixa pappersexercisen samt fika och prata med kollegor.
Vid kvart över tolv var det dags att gå ner till den väntande X14 som stod på spår 1b. Vid halv ett ropade jag ”Det är tid för avgång – Dörrarna stängs” och så stängde jag dörrarna och vi på väg mot Ludvika. Efter uppehåll i Dingtuna, Hallstahammar, Surahammar, Ramnäs, Virsbo, Ängelsberg, Fagersta C, Fagersta N, Vad och Söderbärke rullade vi in i Smedjebacken på spår 2 och fick där vänta på att mötande tåg skulle ankomma. När det stannat på spår 3 tittade jag ut genom förardörren och såg då Lokaltågklareraren – ”Stinsen” – ge mig signalen ”Handsignal körtillstånd”. När avgångstiden var inne kunde vi fortsätta sista biten till Ludvika dit vi ankom enligt tidtabell till spår 2 vid tjugo över två.
Nu blev det en och en halv timmes rast som jag mestadels tillbringade i tåget. Vid tio i fyra var det dags att köra tillbaka till Västerås och vid halv sex rullade vi in till spår 4b där en kollega stod redo att ta hand om fordonet som skulle ut till depån för att vattentryckas och fekalietömmas (toatömning alltså). Jag gick upp till Personallokalerna för att äta min matlåda.
Fem över sju gick jag ner till spår 4b igen där en X40 från Stockholm var på ingående. När den stannat bytte jag av kollegan som kört och tog plats i förarhytten. Vid kvart över sju stängde ombordaren dörrarna och så kunde vi komma iväg. Det var bälgbrott på luftfjädringen på boggin under förarhytten där jag satt, så det blev minst sagt en skumpig resa upp till Ludvika den här kvällen. Luftfjädringen har ingen påverkan på säkerheten utan man kan köra utan den men det blir inte så bra komfortmässigt vilket jag och resenärerna som satt längst fram fick erfara.
Tyvärr körde vi på ett rådjur som inte hann undan mellan Hallstahammar och Surahammar och jag ringde Fjärren direkt för att meddela var det skett så att de kunde skicka ut jägare.
Vid niotiden ankom vi till spår 2 på Ludvika station och efter att ha synat och låst fordonet gick ombordaren och jag till en matbutik för att köpa något att äta innan vi gick till hotellet för att ta våra rum i besittning.
Efter att ha kollat lite på TV var det dags att släcka lampan.