Fredag

Dagens tjänst började vid kvart i två på eftermiddagen och bestod av den så kallade ”Provkörningsturen”. Depå och Fordonsledning betalar för att det ska finnas en lokförare till hands om ett fordon behöver provköras efter åtgärd på verkstaden eller för att verkstadspersonal ska kunna utföra felsökning på fordon i rörelse. Det kan också handla om fordonsförflyttningar mellan olika depåer eller till och från verkstad.

Redan för någon dag sedan fick jag mail om att jag skulle få köra en Regina, som varit inne på hjulsvarvning, från Tillberga till Gävle. Efter att ha ringt några samtal för att kolla att den var färdig och exakt vart den skulle i Gävle, beställde jag en taxi för att ta mig till verkstaden i Tillberga.

Verkstadspersonalen höll på att starta upp fordonet och därefter fick jag göra bromsprov och en klargöring. Sen växlade vi oss ut från verkstadsområdet till spår 4 i Tillberga. Eftersom jag skulle köra norrut mot Sala fick jag växla mig från spår 4 till spår 2 genom att själv manövrera växlarna efter att tågklareraren gjort en så kallad ”lokalfrigivning” av Tillberga driftplats.

Vid fem i halv fyra kunde jag sedan påbörja färden mot Gävle. Jag körde via Sala, Avesta-Krylbo, Storvik och Sandviken. Banan mellan Avesta-Krylbo och Gävle körde jag senast under lokförarutbildningen då jag hade praktik hos Green Cargo i Eskilstuna, så det var nästan fyra år sedan. Till Gävle ankom jag vid kvart över fem och fick då köra ut på uppställningsbangården Maxim som ligger bredvid Gävle C. Där parkerade jag på anvisat spår.

Sen gick jag bort till Personallokalerna för att äta min matlåda. SJ har bytt lokal i Gävle sedan jag var här senast och det var väldigt fräscht och fint på nya stället.

Nu skulle jag åka pass tillbaka till Västerås och åkte därför med en Hagalundskollega som körde regionaltåget mot Linköping med avgång kvart över sju från Gävle. Framme på Stockholm C fick jag vänta 40 minuter innan tåget mot Västerås skulle avgå och då blev det kaffe, lite TV-tittning och prat med trevliga kollegor i Personallokalerna. Fem i halv tio satt jag i dubbeldäckaren när den avgick från spår 4 och tjugo över tio steg jag av på Västerås C. Eftersom jag skulle sluta halv elva var det bara att gå och byta om och sedan tog jag bussen hem.