Söndag

Andra dagen började vid halv nio så det blev nästan sovmorgon. Jag hade ätit frukost och tagit ut nya fordonslistor när jag begav mig ut till spår 36 på bangården där en X40-mult stod och väntade. Jag gjorde en säkerhetsklargörning innan jag körde ner till spår 5 på Stockholm C, där jag bytte ände.

Vid fem i halv tio blev det avgång och när vi sedan stannat på spår 5 på Västerås C drygt femtio minuter senare lämnade jag över till kollegan som skulle köra till Göteborg. Jag gick upp till Personallokalerna för att ha rast drygt en timme.

Vid fem över halv tolv stannade en X40-mult från Hallsberg på spår 1a och jag tog plats bakom spakarna. När vi sedan stannat på spår 4 på Stockholm C bytte jag ände och förberedde åt kollegan som efter femtio minuter skulle köra tillbaka till Västerås.

Nu hade jag först en halvtimmes rast följt av ett reservpass på en och en halv timme. Tiden tillbringade jag i Personallokalerna med att äta en sallad till lunch och prata med trevliga kollegor samt förstås dricka kaffe.

Vid halv fyra ankom ett X40-regionaltåg från Västerås till spår 5. Det bestod av tre stycken X40-enheter och jag skulle ta hand om den bakersta. För att inte vara i vägen för andra tåg fick jag köra ut till Hagalund där jag hamnade på spår 17. Där fick jag ”tidsreglera” en halvtimme innan det var dags att köra tillbaka till spår 5 på Centralen igen.

Efter att ha bytt ände och skyltat upp ”Ludvika” på destinationsskyltarna var det bara att invänta avgångstiden vid fem över fem. Ombordaren stängde dörrarna när det var dags och så rullade vi iväg. Vid fem över sex stannade vi på spår 4b på Västerås C där jag lämnade över till kollegan som skulle köra resten av vägen.

Så var den här arbetshelgen till ända och jag gick för att byta om. Därefter tog jag bussen hem