Dags för en överliggning – faktiskt den första för året – och det var en ganska lugn första dag vilket innebar start vid kvart över tre på eftermiddagen. Nu har det blivit lite vårvärme i luften och solen sken vackert när ombordaren och jag gick ut från Personallokalerna till spår 7 på bangården vid Västerås C där ett loktåg stod uppställt.
Jag började med att klargöra loket medan ombordaren låste upp och klargjorde de fyra vagnarna. Sedan var det dags för bromsprov och när det väl var avklarat med gott resultat backade vi ut från bangården och körde sedan fram till spår 1a på Centralen varifrån vi skulle avgå. Det var gott om tid så jag hann gå upp för att hämta en kopp kaffe.
Vi avgick sedan planenligt strax efter halv fem och en timme senare var vi framme på spår 5 på Stockholm C. Jag kopplade loss loket och gjorde rundgång och när allt var kopplat och klart i andra änden hjälpte ombordaren till med det efterföljande bromsprovet. Allt var frid och fröjd – trodde jag. När jag fått grönt för att köra ut till Hagalund fick jag inte loss på lokets bromsar och det pös kraftigt till vänster om mig. Alldeles nyss fungerade ju allt perfekt. Nåväl, efter några samtal till Driftstöd, några försök att lösa problemet samt att samtidigt få ut resenärer som börjat gå ombord i vagnarna trots att tåget tagits ur trafik, hämtade jag till slut hammaren och knackade på en ventil varifrån den pysande luften kom samtidigt som jag avaktiverade hytten och aktiverade den igen. Plötsligt slutade pysandet och allt fungerade som tänkt igen.
Något senare än planerat kunde jag så köra ut till depån i Hagalund där det blev toatömning och så kopplades vagnarna av på spår 24. Loket fick jag sedan köra och parkera utanför verkstaden.
Jag gick därefter till överliggningen där jag tog mitt rum i besittning. Klockan var nu halv åtta och jag hann äta matlådan innan jag satte mig framför TV:n i Personallokalerna för att kolla på finalen i Melodifestivalen. När den var slut var det dags att lägga sig.