Torsdag

Torsdagens arbete började vid halv fyra på eftermiddagen och vid tio i fyra tog jag över en X40-mult på spår 1a som precis ankommit från Stockholm. Jag bytte ände och vid tio över fyra var det avgång mot Stockholm.

Knappt 55 minuter senare stannade vi på spår 8 på Centralstationen i Stockholm och lät resenärerna lämna tågsättet. Jag bytte ände och förberedde åt föraren som skulle köra tillbaka till Västerås efter 50 minuter och kunde sedan gå upp till Personallokalerna för att äta min matlåda.

Strax före halv sju stod jag vid spår 6 och väntade på att ett loktåg från Mora skulle ankomma. Jag tog över loket och skulle fixa rundgången medan föraren som kört – och som skulle köra tillbaka till Dalarna – fick sin rast. När jag kört runt och kopplat till loket i andra änden samt gjort efterföljande bromsprov gick jag till Bistron för att ta en kopp kaffe.

När föraren var tillbaka på loket gick jag direkt till spår 4 där en X40 från Hallsberg var på ingående. Jag bytte av föraren och gick till andra änden för att förbereda mig och skylta upp destinationen. Sen hann jag gå upp en sväng till Personallokalerna igen.

Fem i halv nio lämnade vi Stockholm C. Vid uppehållet i Sundbyberg lyste signalen rött och jag kontaktade Fjärren. Jag fick då veta att det var obehöriga i spåret vid Spånga och att vi skulle avvakta. Efter några minuter ringde tågklareraren tillbaka och så fick jag ta emot en säkerhetsorder. Det var max 30 km/h genom Spånga där personerna observerats. Jag kunde dock inte upptäcka några personer när vi passerade.

Vi blev tio minuter sena på grund av detta och det gick inte att köra in något under resten av vägen till Västerås. När vi stannat på spår 3 på Västerås C lämnade jag över till kollegan som skulle köra vidare till Ludvika.

Jag kunde gå för att byta om och tog sedan bussen hem.

I morgon är jag ledig.