Började vid halv tre på eftermiddagen efter att ha åkt buss till Centralen även idag. När det var dags gick jag ut till spår 6 på bangården bredvid Västerås C där en X12-a stod och väntade. Först gjorde jag en säkerhetsklargöring av fordonet och egentligen skulle jag sedan direkt köra iväg till Eskilstuna som tjänstetåg (utan passagerare). Operativa Personalledningen ringde och meddelade att det på grund av personalbrist saknades ombordare till mitt tåg i Eskilstuna. Därför skulle en lokförare, som var på väg till Västerås i ett tåg från Fagersta, åka med som ombordare. Jag skulle alltså få vänta i Västerås tills Fagersta-tåget dök upp och lokföraren hoppat över till mitt tåg.
En knapp halvtimme sent satte vi iväg från Västerås och efter att ha fått vänta på ett mötande tåg i Kvicksund stannade vi på spår 3 på Eskilstuna C precis när avgångstiden var inne. Medan resenärerna tog plats bytte jag snabbt ände och utförde kontrollerna före körning. Sen var det bara rulla iväg tillbaka mot Västerås igen. De sedvanliga uppehållen i Kvicksund och Kolbäck avverkades planenligt och när vi stannat på spår 2 på Västerås C vid femtiden lämnade jag över till näste förare som fem minuter senare skulle avgå tillbaka mot Eskilstuna igen.
Nu kunde jag gå upp till Personallokalerna för att ha en knapp timmes rast och då passa på att äta matlådan.
Strax före klockan sex var det dags att gå ner till spår 2 igen för att byta av föraren som kommit med en X40-mult från Stockholm. När jag installerat mig i förarhytten var det dags att rulla iväg mot Stockholm vid tio över sex. Allt gick bra och ett par minuter före tidtabell stannade vi på spår 7 på Stockholm C strax efter klockan sju. Ombordaren och jag hjälptes åt att syna igenom de båda X40-orna och när jag stängt dörrarna gick jag till andra änden och så var jag redo att köra ut till Hagalund.
Efter toatömningen hamnade jag på spår 33 där jag lämnade fordonen och gick till Personallokalerna för att ta en kaffe tillsammans med min kompis som hade eftermiddagsjouren i Hagalund. Vid tjugo över åtta var det dags för mig att gå bort till Ulriksdal för att ta pendeln ner till Centralen.
Jag gick direkt till spår 4 där en X40-mult stod och väntade på mig. Det bakre fordonet – en tvåvagnars X40 – skulle gå utan passagerare så jag låste dörrarna på det.
Klockan fem i halv tio blev det avgång och efter uppehåll i Sundbyberg, Bålsta och Enköping stannade vi på spår 1a på Västerås C nån minut före tidtabell vid tjugo över tio. Ombordaren och jag synade igenom vagnarna och därefter kunde jag köra bort till depån där jag parkerade på anvisat spår.
En taxi tog mig tillbaka till Centralen där jag gick för att byta om. Nu var klockan tio i elva och dagens arbete var över.