Fredag

Fem över halv åtta var det start på dagens pass och då hade jag precis vinkat av mamma och hennes väninnor och sett till att de kom med tåget till Linköping från spår 5.

Strax före klockan åtta ankom en X40 från Stockholm till spår 1a och jag bytte av föraren. När ombordaren synat igenom vagnarna stängde vi dörrarna och så hann jag med att hämta en kopp kaffe i Personallokalerna innan det vid tjugo över åtta var dags att lämna Västerås genom att köra tjänstetåg (utan passagerare) med destinationen depån i Hagalund.

Det är ganska skönt att köra tjänstetåg – man kan köra utan att behöva jaga minuter och man kan t ex passera Enköping och Bålsta i 175 respektive 200 km/h – vilket i och för sig är lite olustigt eftersom folk inte förväntar sig att tåg ska passera i sådana hastigheter. De pratar i eller är upptagna med att kolla ner i telefonen och befinner sig ofta nära plattformskanten. Så det gäller att ge signal med tyfonen för att varna att tåg kommer för att undvika obehagliga tillbud.

Egentligen skulle jag byta ände på Stockholm C för att kunna köra ut till Haglund, men Fjärren ville att jag skulle vända på Norra Bantorget istället på grund av trängsel på Centralen.

Efter att jag fått toaletterna tömda fick jag köra in i Nya Vagnhallen på spår 15 där jag lämnade fordonet och gick till Personallokalerna för att ha ett par timmars rast. Jag pratade lite med min förre chef och åt matlådan samt fikade under rasten.

Klockan tolv var det dags att gå ut till spår 26 på bangården där ett loktåg med åtta vagnar – 227 meter – stod. Jag kollade att allt var ok och så fick jag köra ner till spår 6 på Centralen där växlingspersonalen kopplade loss loket så att jag kunde göra rundgång. När det efterföljande bromsprovet var klart kunde jag sätta fart mot Västerås – även nu som tjänstetåg.

Strax efter klockan 14 rullade jag in på spår 3 på Västerås C där den avbytande föraren snabbt kopplade loss loket så att vi kunde hjälpas åt med rundgången. Återigen blev det bromsprov när loket var tillkopplat i andra änden av vagnarna och när det var klart var mitt arbetspass slut.

Nu väntar en ledig helg och när jag jobbar igen på måndag kväll ska jag köra till Ludvika för första gången …