Det är redan december! Tänk vad fort tiden går …
Halv åtta började jag i morse och då hade jag bytt om efter att ha cyklat till stationen och även ätit frukost och druckit kaffe. Vid kvart i gick jag ut till spår 3 för att byta av föraren – en av instruktörerna jag hade för tre år sedan när jag blev anställd på SJ – som kört från Stockholm med en X40-mult.
Jag installerade mig i förarhytten och strax efter klockan åtta avgick vi mot Stockholm. Det började ljusna och det var en vacker decembermorgon.
Efter uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg rullade vi in till spår 5 på Centralstationen i huvudstaden enligt plan vid fem över nio. Ombordaren och jag hjälptes åt att syna de båda enheterna och när det var klart stängde jag dörrarna och gick till andra änden för att kunna köra ut mot Hagalund.
Efter att toaletterna tömts hamnade jag på spår 18 där jag kopplade isär enheterna och kunde sedan gå till Personallokalerna för att ha drygt tre timmars rast. Det blev prat med gamla kollegor och lunch i form av medhavd matlåda. SJ fyllde 160 år så det blev en tårtbit också.
Vid halv två gick jag ut till spår 27 på bangården för att klargöra en X40. När det var klart körde jag ner till spår 8 på Centralen och gick till förarhytten i andra änden. Klockan fem i tre blev det avgång mot Västerås med uppehåll på sedvanliga ställen. Mellan Enköping och Västerås var det plötsligt en signal som slog om till stopp ett par, tre hundra meter innan vi skulle passera. Jag började nödbromsa men ungefär 50 meter innan passage slog den om till kör (grönt) igen och vi kunde fortsätta som om inget hade hänt.
Nån minut före tidtabell strax före fyra stannade vi på spår 3 på Västerås C och jag kunde lämna över till kollegan som om ungefär en timme skulle köra tillbaka till Stockholm.
Därmed var dagens arbete över och jag kunde gå för att byta om.
I morgon är jag ledig men sedan väntar en jobbhelg.
Hej.
När du har 3 timmar i Stockholm,räknas det som rast eller kan du få köra ett annat tåg t ex efter en timma? Om någon blir sjuk.
Mvh Niclas
Hej! Det är lite olika beroende på hur turen (arbetspasset) är planerat. På vissa turer är man reserv en del av uppehållet på annan ort och då kan man få hoppa in och göra något, men oftast finns jour och reserver på åkstationen som används i första hand. Ibland kan man ha fullbetald rast på annan ort, men idag hade jag så kallad ”kvartstid” det vill säga betalt 15 minuter per timme under rasten och då har vi tillgång till (hotell-)rum så att vi kan lägga oss och vila om vi vill det. /Johnny