Torsdag

Även dagens pass var ett tidigt sådant och började vid kvart i fem. Efter att ha ätit frukost, druckit kaffe samt tagit ut fordonslistor och tågorder var det dags att knalla ut till spår 7 på bangården vid Västerås Central där loktåget med fyra vagnar stod nattparkerat. Jag började direkt med klargöringen av loket och när det var färdigt var det dags för bromsprov. När jag ändå gick längs tågsättet låste jag upp vagnarnas dörrar.

När jag nästan var klar med hela bromsprovet kom en kollega ut för att hjälpa till som signalgivare när vi backar ut tågsättet från bangården. Så när han lagt klotväxlarna i rätta lägen och intagit sin position längst bak i tågsättet ringde jag Fjärren och direkt fick vi börja backa ut. När vi backat tillräckligt kunde jag köra fram till plattformen vid spår 3 och så hann jag med att hämta en kopp kaffe innan det var dags för avgång mot huvudstaden strax efter klockan sex.

Allt gick som planerat längs vägen och efter sedvanliga uppehåll i Enköping, Bålsta och Sundbyberg ankom vi till spår 5 på Centralstationen i Stockholm vid fem över sju. Jag blev avbytt direkt och kunde sedan gå bort till spår 18b där ett loktåg med fem vagnar från Hallsberg rullade in efter ett par minuters väntan. Jag bytte av föraren som kört och installerade mig i förarhytten. Därefter var det bara att vänta en halvtimme på att klockan skulle bli fem i åtta det vill säga avgångstid.

Det gick lika bra att köra tillbaka till Västerås och när vi stannat på spår 3 och resenärerna höll på att lämna vagnarna kopplade jag snabbt loss loket och kunde sedan göra rundgång. När det efterföljande bromsprovet var avklarat tog ombordaren plats längst bak för att vara signalgivare – hålla utkik – när vi backade en bit för att kunna växla in till spår 7 på bangården. Efter att ha parkerat låste jag loket och gick sedan till Personallokalerna för att avsluta dagens – och veckans – arbete.

Nu är det alltså en tredagars helg som väntar, men nästa vecka är det jobb igen.