Onsdag

I morse kvart i fyra satte jag mig i bilen för att åka ner till jobbet. Där bytte jag om till uniform och så hann jag äta lite frukost innan det var dags att gå ut och klargöra en X50 (Regina) som stod på spår 9 på bangården vid Västerås C. Det var ett tag sedan jag klargjorde en Regina – faktiskt nästan två månader – så det blev till att använda ”fusklapp” det vill säga Förarhandboken för att komma ihåg alla moment.

Vid tio över fem var jag klar och kunde växla ut från bangården till spår 5 varifrån vi skulle avgå. Vid halv sex rullade vi i väg från Västerås med destinationen Linköping. Eftersom det var ett tag sedan jag körde Regina – och körde ner mot Linköping – så var det riktigt kul. Det var sedvanliga uppehåll i Kolbäck, Kvicksund, Eskilstuna, Hälleforsnäs, Flen, Katrineholm och Norrköping innan vi kunde stanna på spår 4 på Linköping C vid tio i åtta.

När ombordaren synat igenom tågsättet växlade jag bort till spår 5 vid verkstaden där jag lämnade fordonet för att gå och ha rast i Personallokalerna. Precis när jag kommit in i lunchrummet ringde Fordonsledningen och meddelade att det blev fordonsbyte eftersom Reginan jag kom med skulle in och klottersaneras. För att inte avgången tillbaka skulle bli försenad fick de kalla ut jouren i Linköping för att klargöra fordonet åt mig under tiden jag hade rast.

Vid tio i nio var jag på väg tillbaka till verkstaden där jourföraren precis var färdig med klargöringen och så kunde vi växla fram till spår 3 varifrån det sedan vid tio över nio blev avgång. Allt gick bra även på tillbakavägen och det var inga problem att hålla tiden.

När vi sedan vid tjugo över elva stannat på spår 2 i Västerås, lämnade jag över till kollegan som skulle fortsätta till Sala och därmed var arbetspasset över för dagen. Efter att ha tagit en kaffe och pratat med kollegor i Personallokalerna gick jag ner och bytte om och åkte sedan hem.