Ett tidigt pass väntade i morse. Enligt veckolistan skulle jag ha haft morgonjouren från klockan fyra, men under gårdagen ändrades det till ett arbetspass som började fem i fyra istället. Inte så stor skillnad på morgonen men jag slutade nästan två timmar tidigare än om jag hade haft jourpasset.
Jag och en kollega delade taxi ut till depån efter att vi tagit ut dagens listor och ordrar. Vi gick direkt till våra respektive fordon och började klargöringarna. Jag hade en enkel trevagnars X40 och det var inga problem så det gick väldigt smidigt. När jag var klar ringde jag växlingsledaren på depån och fick ok att växla ut mot första signalen. Vid den kontaktade jag Fjärren och snart var jag på väg ner till spår 5 på Centralen, där jag bytte ände och var därmed klar för avgång.
Vid kvart över fem rullade vi iväg västerut som morgonens första avgång från Västerås. Destinationen på tåget var Göteborg och jag skulle köra till Hallsberg efter uppehållen i Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S och Kumla. På Örebro C hade vi ungefär en kvarts uppehåll enligt tidtabellen. När jag stannat på spår 2 i Hallsberg lämnade jag över till den väntande kollegan som skulle köra resten av vägen till Göteborg. Jag gick till den lilla Personallokalen i stationshuset för att äta lite medhavd frukost under den en och en halv timme långa rasten.
Vid tio över åtta gick jag ut till spår 5 eftersom tåget från Göteborg som jag skulle ta över snart var på ingång. Jag hann precis säga några ord till min kompis och kollega som ankom med en X40 från Stockholm till spår 5a innan det var dags för mig att byta av föraren på X40-multen som stannat på spår 5b.
Jag körde tillbaka till Västerås med uppehåll på samma ställen och när jag stannat på spår 1a blev jag avbytt. Därmed var dagens arbetsinsats till ända och jag kunde byta om för att sedan ta bilen hemåt.