Fredag

Egentligen skulle jag ha haft tredagarshelg nu, men det blev arbetsdag idag ändå. Jag vill nämligen gärna behålla min behörighet att köra X2 fastän åkstationen i Västerås inte har någon sådan körning, men jag tycker det känns tokigt att bara ”kasta bort” den fina utbildningen och kunskapen som jag har gällande X2. För att behålla behörigheten ska man regelbundet köra fordonet och en av möjligheterna jag har är att ta extrapass i Stockholm/Hagalund och det var också det jag gjorde idag.

Det blev med andra ord lite återupplivning av kanske inte så gamla minnen. Jag satte mig i bilen vid tolvtiden och kursen var inställd på Hagalund. En timme senare hade jag parkerat bilen och gick till Personallokalerna som så många gånger förr. Där fikade jag och pratade med trevliga kollegor innan det vid tjugo över två var dags att gå ut till min X2:a som stod inne i värmen på spår 14 i Nya Vagnhallen.

Det hade blivit övertryck i bromssystemet så jag fick börja med att manuellt lossa alla tryckluftsbromsar i tåget. Sedan kunde jag fortsätta med bromsprov och säkerhetsklargöring. Jag hann också med en snabb runda inuti vagnarna för att se att allt stod rätt till. När det var klart var det hög tid att köra ner till Norra Bantorget där det väntade furnering och så kom de två ombordarna i taxi. När alla förberedelser var klara körde vi fram till spår 10 på Centralen där alla resenärer väntade.

Klockan fyra blev det avgång och vi rullade iväg. Det här var X2000-tåget till Oslo och jag skulle köra till Karlstad som även var första uppehållet. Till en början flöt allt på riktigt bra men efter att ha svängt in på Värmlandsbanan vid Laxå enligt tidtabell så började förseningsminuterna ticka. Det var godståg i vägen och två tågmöten varav det sista drog ut på tiden eftersom det mötande tåget drabbades av lokfel. Dessutom banarbete med nedsatt hastighet.

När vi stannade på spår 1b på Karlstad C var vi 24 minuter sena och jag lämnade över till föraren som skulle köra resten av sträckan till Oslo. Jag gick till Personallokalerna för att ha rast och då åt jag som vanligt min matlåda.

Fem över halv åtta stannade X2-an från Oslo på spår 1b och jag tog plats i förarhytten. Efter att ha fått invänta ett mötande godståg kunde vi lämna Karlstad med en försening på nio minuter. Denna hade förökat sig till 19 minuter när vi kom ut på Västra Stambanan vid Laxå. Anslutningarna till andra tåg för resenärerna som skulle byta i Hallsberg och Katrineholm sprack därmed och ombordarna och SJs Trafikledning fick fixa fram ersättningstaxi istället åt de berörda.

När vi strax efter klockan tio stannade på spår 17b på Stockholm C var det 13 minuter efter tidtabell. När tåget var tomt på resenärer och ombordaren färdig med syningen, blev det som brukligt avfurnering på Norra Bantorget och därefter kunde jag fortsätta ut till Hagalund. När toaletterna var tömda fick jag köra in på spår 12 i Nya Vagnhallen, där jag lämnade tågsättet och gick till parkeringen. Klockan hade passerat halv tolv när jag tog bilen och åkte hem.

Nu är det ledigt i helgen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.