Tisdag

Dagens arbetspass började klockan 12 och skulle innefatta en tur och returresa till västkusten. Efter att ha tagit ut dagens tågordrar och fordonslista samt druckit kaffe och ätit kanelbulle – det är ju kanelbullens dag idag – gick jag ut i solskenet vid spår 5 och inväntade att min X40 skulle dyka upp.

Efter att ha bytt av föraren som kört från Stockholm satte jag mig i förarstolen och vid fem i halv ett rullade vi i väg från Västerås. Det var länge sedan jag körde X40 ända till Göteborg – faktiskt flera år sedan, under praktikkörningen. Fram till Hallsberg är det uppehåll i Köping, Arboga, Örebro C, Örebro S samt Kumla och dit har jag kört flera gånger. Efter Hallsberg stannar man på betydligt fler ställen än om man kör X2000 – Laxå, Töreboda, Skövde, Falköping, Herrljunga, Vårgårda och Alingsås. Hela resan gick faktiskt över förväntan och inga konstigheter inträffade. Det fanns gott om luft i tidtabellen så det var inga problem att köra in de drygt fem minuterna som vi tappade vid enkelspårsdriften på grund av kontaktledningsbytet strax norr om Skövde.

Till spår 6 på Göteborg C ankom vi ett par minuter före tidtabell vid fem över fyra. Då hade jag suttit vid spakarna i tre timmar och fyrtio minuter. Jag lämnade tågsättet och gick till Personallokalerna för att ha drygt en timmes rast.

Strax före halv sex var jag åter på plats i samma X40 som stod kvar på spår 6 och gjorde mig redo för att köra tillbaka. Fem i sex lämnade vi Göteborg och färden gick samma väg tillbaka med uppehåll på samma ställen. Vi ankom planenligt till spår 1a på Västerås C vid fem över halv tio och jag lämnade över till den väntande föraren som skulle köra resten av vägen till Stockholm.

Då var dagens arbete över och jag gick direkt till omklädningsrummet för att byta om och cykla hem