Måndag

Cyklade ner till jobbet vid halv två på eftermiddagen och bytte sedan om till uniform. Dagens arbetspass började vid kvart i tre och första uppgiften var att, tillsammans med ombordaren, klargöra och bromsprova ett loktåg som stod uppställt på spår 7 vid Centralen. När vi var klara fick vi vänta tills ett par tåg passerat innan vi kunde växla ut till spår 2, varifrån vi sedan skulle avgå.

Strax efter klockan fyra lämnade vi Västerås och satte fart mot huvudstaden. Uppehållen i Enköping, Bålsta och Sundbyberg avverkades ett efter ett och inga konstigheter inträffade under resan. Vi ankom sedan spår 11 på Stockholm C exakt enligt tidtabell vid fem över fem och jag blev direkt avbytt och kunde gå upp till Personallokalerna för att ha en och en halv timmes rast och då passade jag på att äta min matlåda.

Vid tjugo i sju stod jag vid spår 4 då en multipelkopplad X40 rullade in och stannade. Multen skulle delas – den ena skulle avgå mot Västerås efter en kvart medan jag tog hand om den andra, som skulle stå kvar drygt en och en halv timme innan avgång. När ombordarna synat igenom X40:an som jag skulle ha stängde vi dörrarna och så kunde jag återgå till Personallokalerna för lite ytterligare rast.

Ungefär klockan åtta återvände jag till spår 4, skyltade upp vagnarna och öppnade dörrarna så att resenärerna kunde gå ombord. Fem i halv nio blev det avgång och siktet var inställt på Västerås med de vanliga uppehållen längs vägen – Sundbyberg, Bålsta och Enköping. Vi ankom spår 4 på Västerås C nån minut före plan vid tjugo över nio. När ombordaren och jag synat igenom vagnarna återstod bara för mig att växla ut till depån, där jag lämnade fordonet på anvisat spår. Därefter beställde jag en taxi för åka tillbaka till Centralen.

Väl där var dagens arbete över och efter att ha bytt om satte jag mig på cykeln för att trampa hemåt i det kyliga höstmörkret.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.