Efter drygt tre veckors skön semester var det åter dags att sätta på sig uniformen och åka till Hagalund. Skulle egentligen ha haft ett kvällspass och kört fram och tillbaka till Hallsberg men det hade blivit lite fel i planeringen så jag fick bli reserv i Hagalund mellan 10 och 17 i stället och det kändes inte helt fel att få mjukstarta lite direkt efter semestern.
Till en början var det lugnt så jag kunde sitta och fika och prata med trevliga kollegor i Personallokalerna. Jag kollade också igenom och uppdaterade mig på de dokument som kommit ut under min semester. Operativa Personalledningen ringde och gav mig ett uppdrag som skulle börja vid halv två. Jag åt min lunchlåda innan jag gick ut till spår 12 på mellanbangården där en X2:a som varit inne på verkstad skulle dygnsklargöras.
När jag var klar körde jag ner till Norra Bantorget där tågsättet skulle furneras. Jag fick också fylla vatten i två av vagnarna som indikerade tom färskvattentank. Det måste alltså ha blivit någon miss med vattentryckningen i depån i Hagalund. När ombordarna var klara med sina förberedelser körde vi fram till spår 12a på Centralen där jag lämnade över tågsättet till en Hagalunds-kollega som skulle köra söderut. Jag gick upp till Personallokalerna för en kort rast eftersom Operativa Personalledningen nu hade ringt och gett mig ett uppdrag till.
Nattåget till Övre Norrland och Narvik dras ner från Hagalund med ett lok som kopplas loss på Centralen. För att undvika att behöva göra rundgång är loket som ska dra nattåget redan från Hagalund tillkopplat i andra änden. Mitt uppdrag var att köra tillbaka ”dragloket” till Hagalund när nattåget avgått vid fyratiden. Väl ute i Hagalund parkerade jag loket på anvisat spår i lokstallet och stängde av det och slog i från batteriet. Klockan var nu nästan fem och jag gick upp till Personallokalerna för att göra mig klar att åka hem och när tiden var inne gick jag ut till bilen.