Torsdagen bjöd på en tur till Linköping som började vid tjugo i tre på eftermiddagen. Efter att ha pratat och fikat med trevliga kollegor i Personallokalerna i Hagalund var det dags att gå ut till spår 31 där jag skulle säkerhetsklargöra en X2:a. Jag körde sedan ner till Norra Bantorget och där stod ombordarna och Cateringservice och väntade eftersom jag på grund av tågkö från Hagalund blev en kvart sen. Furneringen gick dock väldigt snabbt och vi kunde några minuter före plan rulla fram till spår 10 på Centralen och låta resenärerna gå ombord.
Tjugo över fyra avgick vi med Malmö på destinationsskyltarna. Körningen gick utan komplikationer och efter de sedvanliga uppehållen i Södertälje och Norrköping ankom vi till spår 1 på Linköping C ett par minuter före tidtabell. Där lämnade jag över till en före detta Hagalunds-kollega som nu jobbar i Malmö och som skulle köra resten av sträckan. Jag gick bort till Personallokalerna för att ha min tvåtimmars rast.
Strax före åtta stod jag vid spår 2 där snart en X2:a stannade och jag bytte av föraren. Precis som i andra riktningen var det uppehåll i Norrköping. Efter Katrineholm såg jag i vår trafikinformation att ett tåg fått stopp utanför Järna och att man skulle evakuera passagerarna till ett annat tåg som stannat på spåret bredvid. Det rådde alltså stopp i trafiken tills evakueringen var avslutad och det andra tåget flyttat på sig. Vi kom nästan till Gnesta innan vi fick stanna vid en stoppsignal. Där fick vi stå i 40 minuter innan kön av tåg framför oss började röra på sig och även vi fick grönt i signalen. Efter uppehållet i Södertälje ankom vi till spår 17a på Stockholm C 47 minuter efter tidtabell. När tågsättet var tomt körde jag fram till Norra Bantorget för avfurnering. Sen fortsatte jag ut till Hagalund där jag fick stå i kön till toatömningen och när jag sedan kommit igenom hamnade jag på spår 11 i Nya Vagnhallen. Där parkerade jag och kunde sedan gå till parkeringen för att åka hem. Klockan var nu nästan midnatt och det hade blivit trekvarts övertid.