När jag hade parkerat bilen i Hagalund gick jag bort till pendeltågsstationen i Ulriksdal för att ta mig ner till Centralen. Där gick jag upp till Personallokalerna för att fika och ta det lugnt innan det vid kvart över tre var dags att gå ner till spår 5 för att byta av föraren som gjort rundgång och bromsprov på loktåget jag skulle ha. Idag bestod det av fem vagnar – 148 meter långt. Kvart i fyra var det avgång och vi rullade iväg norrut. Det var turen till Falun som jag hade idag och som vanligt var uppehållen längs vägen: Arlanda, Uppsala, Sala, Avesta Krylbo, Hedemora, Säter och Borlänge. Till skillnad mot förra gången flöt allt på jättebra idag och vi höll tidtabellen hela vägen 🙂
Framme på spår 2 i Falun hjälpte jag kollegan från Falun, som skulle göra rundgången, att lägga om en växel innan jag gick bort till Personallokalerna för att ha min rast. När jag ätit min matlåda och druckit kaffe efteråt var det dags att gå tillbaka till tåget eftersom vi hade avgång strax före halv åtta. Det var uppehåll på samma ställen på tillbakavägen och det gick lika bra i den riktningen. Vi hade lite tur också eftersom Fjärren ringde när vi lämnade Säter och förvarnade om signalfel före Hedemora. När vi kom fram till signalen i fråga slog den plötsligt om till grönt och vi kunde fortsätta utan att stanna. En bit senare passerade vi signalteknikerna som hade avhjälpt felet.
Vi ankom spår 4 på Stockholm C ett par minuter före tidtabell och jag kopplade loss loket och gjorde rundgång medan resenärerna lämnade vagnarna och ombordaren synade igenom desamma. När loket var tillkopplat i andra änden och det efterföljande bromsprovet var klart återstod bara att köra ut till Hagalund. Efter toatömningen fick jag lämna vagnarna på spår 18 och sedan köra loket till andra vagnar som stod på spår 27. Så var dagens pass till ända och när klockan passerat halv tolv kunde jag sätta mig i bilen för att åka hemåt.