Tisdag

Andra dagen i rad som jag hade en ”servicetur”, fast idag började jag en timme senare och skulle sluta ungefär en timme senare än igår.

Vid fyratiden gick jag ut till spår 14 i Nya Vagnhallen, där X2:an jag skulle ha stod. Jag började med att säkerhetsklargöra fordonet och när det var klart körde jag ner till Norra Bantorget där tågsättet skulle furneras. Strax efter fem rullade vi fram till spår 18b på Centralen där tåget en kvart senare skulle avgå mot Sundsvall. Föraren som skulle köra tog över och jag kunde gå upp till Personallokalerna för att ha rast.

Sedan igår kväll var det ett stort el- och signalfel vid Järna, så de norrgående tågen leddes om från Flen via Eskilstuna och tappade därmed tid. Jag skulle ta emot tåget från Göteborg med ankomsttid vid halv sju och vända det i Karlberg, men det var över en timme sent när det dök upp i Stockholm. Därför fick det komma in på spår 10 varifrån det efter trekvart skulle avgå tillbaka mot Göteborg igen med samma förare, så jag fick aktivera den andra förarhytten och förbereda för avgång och sitta och ”vakta” tågsättet tills föraren var tillbaka från sin rast.

Nu var det bara att vänta på tåget jag skulle köra ut till Hagalund. Det kom också från Göteborg och även det omleddes via Eskilstuna. Enligt tidtabellen skulle det ankomma vid halv tio, men det rullade in på spår 19b först vid tio över elva. Jag bytte av föraren och när ombordarna lämnat klart efter att ha synat igenom vagnarna körde jag fram till Norra Bantorget där det blev avfurnering. Sen fortsatte jag ut till toatömningen i Hagalund och fick sen köra in på spår 13 i Nya Vagnhallen. Klockan hade nu passerat midnatt med nästan en halvtimme och det hade blivit en och en halv timmes övertid när jag gick till parkeringen för att ta bilen och åka hem.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

*

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.