Måndag

Den nya arbetsveckan började vid kvart i tre på eftermiddagen. Idag regnade det på förmiddagen innan jag åkte till jobbet och våren verkar ha kommit av sig lite – det är kallt och blåsigt.

Första uppdraget idag var att gå ut till spår 30 och göra en säkerhetsklargöring på en X2:a som skulle i väg till Göteborg. Jag körde ner till Norra Bantorget där det som vanligt blev furnering. När allt var klart rullade vi fram till spår 12a där jag lämnade över till den väntande föraren. Nu hade jag en timmes rast och den tillbringade jag uppe i Personallokalerna med att äta min matlåda och prata med trevliga kollegor. Vid halv sex skulle en X2:a från Göteborg ankomma men på grund av signalfel i Älvsjö så blev den försenad. Jag stod och frös vid spår 17b/18b i nästan en halvtimme innan den dök upp – och då naturligtvis på spår 17a så jag hade gått onödigt långt. Jag bytte av föraren som kört från Göteborg och när ombordarna synat igenom vagnarna körde jag bort till vändspåren i Karlberg. Där avaktiverade jag förarhytten och gick genom tågsättet till andra änden. Efter att ha aktiverat och utfört kontrollerna före körning kunde jag köra ner till Norra Bantorget för furnering.

Vid kvart över sju, när ombordarna var klara med sina förberedelser, körde jag fram till spår 12b där jag lämnade ”tillbaka” tågsättet till samme förare som jag bytte av tidigare. Han skulle nu köra tillbaka till Göteborg och jag gick upp till Personallokalerna igen för ytterligare en timmes rast.

Sista insatsen var att ta emot ännu ett X2000-tåg från Göteborg som dök upp på spår 17b vid kvart i nio. När tåget var synat och klart blev det avfurnering på Norra Bantorget och därefter fortsatte jag ut till Hagalund för toatömning. Jag fick sedan köra in i Nya Vagnhallen på spår 15 och när jag parkerat tog jag min ryggsäck och gick mot utgången. Klockan var nu snart tio och dagens pass var över.